دزائی پور در مورد استعداد تصریح کرد: استعداد می تواند سرعت پیشروی یک هنرجو را بالا ببرد اما چیزی که خیلی مهم تر از استعداد است تلاش، تمرین هدفمند، صبر، حوصله و استقامت درکار است. چون خیلی از هنرجویان را دیدم که با وجود داشتن استعداد ذاتی ، پیگیری و ممارست لازم را ندارند و در راه یادگیری موسیقی صبور نیستند ومیخواهند سریع و بدون وقت گذاشتن و تلاش به هدف خود برسند. برخی استقامت لازم برای ادامه دادن در مسیر رشد و تعالی را ندارند این افراد حتی با داشتن استعداد بالا هم نمی توانند نتیجه مطلوبی بگیرند اما بودند هنرجویانی که با استعداد معمولی و حتی ضعیف با تمرین و ممارست به مراتب بالا دست یافتند و نوازنده های خوبی شدند. پس هنرجویان و علاقه مندان باید توجه داشته باشند اگر میخواهند در موسیقی نتیجه خوبی بگیرند باید پیگیر و سمج باشند، استقامت داشته باشند، راه را ادامه دهند و زود دل سرد نشوند و از تلاش و یادگیری دست بر ندارند. آن زمان میتوانند مطمئن باشند که نتیجه مطلوب و قابل قبولی را کسب می کنند، به قول معروف:«شاید دیر و زود داشته باشد ولی سوخت و سوز ندارد»
تلاش و تمرین هدفمند مهم تر از استعداد است
خوب نواختن هر سازی به دو عامل صرف زمان و تمرینِ هدفمند بستگی دارد
رضا دزائی پور نوازنده و مدرس دف و سازهای کوبه ای،دانشجوی رشته موسیقی با گرایش نوازندگی ساز ایرانی و دارنده ی گواهینامه مهارت سازهای کوبه ای از سازمان فنی و حرفه کشور درگفتگوی اختصاصی با باران شمال گفت: دف در دوران پیش از اسلام در موسیقی ایرانی یکی از قدیمی ترین و کهن ترین سازهای کوبه ای محسوب می شد که در موسیقی مذهبی،موسیقی عزا،موسیقی بزمی و موسیقی رزمی(برای تقویت روحیه و هیجان جنگجویان) استفاده می شد. جایگاه ویژه ای در مراسمات ذکر عرفانی در خانقاه ها نیز داشت، قسمت های مختلف دف شامل شستی،حلقه ها،کمانه چوبی وپوست نازکی که بر کمانه کشیده شده است می باشد. امروزه در اکثر سبک های موسیقی دستگاهی،مقامی،فولک،پاپ،تلفیقی و… استفاده می شود وگسترش جهانی خوبی نسبت به سایر سازهای ایرانی دارد.
این مدرس موسیقی برخی از سوابق خود را اینگونه بر شمرد: بنده از کودکی به موسیقی علاقمند بودم، نوازندگی را از سال ۱۳۸۹ در ساری شروع و بزودی با کلاسهای تخصصی استاد محمد افرازی مدرس توانمند و با سابقه ی ساز دف ادامه دادم و سالها از تدریس و راهنمایی های خاص ایشان استفاده نموده و به عضویت گروه دف نوازان روشن به سرپرستی ایشان درآمدم که این همکاری و کسب تعلیم درعرصه آموزش ساز دف و تئوری ریتم همچنان ادامه دارد. بنده در هنرستان در رشته موسیقی دیپلم گرفتم و در کارنامه ی هنری خودمیتوانم به مواردی اشاره کنم که عبارتند از:
همکاری با گروه های موسیقی متعدد،شرکت در کنسرت های داخلی و آموزشی،شرکت در برنامه های شبکه های استانی و همچنین همنوازی با نوازندگان سازهای غربی خارج کشور بصورت آنلاین در ۱۶ اثر ، کسب مقام نخست تکنوازی دف نهمین جشنواره بین المللی دف نوای رحمت (سنندج۹۸)،کسب مقام نخست تکنوازی دف پنجمین جشنواره کشوری نیایش (قزوین۹۷)،کسب مقام نخست تکنوازی دف در جشنواره هنرهای آوایی (آموزش و پرورش۹۶)،کسب مقام نخست تکنوازی دف در جشنواره هنرهای آوایی (آموزش و پرورش۹۷)، کسب مقام نخست تکنوازی دف در جشنواره هنرهای آوایی سازتو کوک کن(آموزش و پرورش۹۸)،کسب مقام نخست تکنوازی دایره درجشنواره هنرهای آوایی سازتو کوک کن (آموزش و پرورش۹۸)، کسب مقام نخست همنوازی گروه موسیقی بهار تی تی سرپرست گروه، در جشنواره هنرهای آوایی سازتو کوک کن (آموزش و پرورش۹۸)،
بنده همچنین اقدام به ساخت گروه کوبه ای و سنتی “نجما” و شرکت در جشنواره های بین المللی و کشوری با این گروه کردم و در حال حاضر مشغول ضبط آلبوم هستم…
این مدرس موسیقی در شهرستان های مازندران و مراکز معتبر فرهنگی و هنری با ابراز خرسندی از شناخته شدن ساز دف در سطح جهان در خصوص جایگاه دانش و آموزش تئوریک در موسیقی ایرانی افزود: دانش تئوریک بسیار نقش مهمی دارد و باعث ارائه کاربهتر و زیباتردرموسیقی می گردد و مسیر آموزش را برای هنرجویان هموارتر و سرعت آموزش را افزایش می دهد و خلاقیت را بالا میبرد متاسفانه الان در عرصه دف نوازی مدرس کم دانش و درنتیجه آن هنرجو و نوازنده ی کم دانش زیاد شده و توصیه من به همه علاقه مندان و هنرجویان موسیقی این است که هر چه می توانند دانش و اطلاعات خود را درهر شاخه ای از موسیقی که فعالیت دارند بالا ببرند -علم به همراه عمل- چون هنرمندی موفق تر است که علم و آگاهی و مهارت بیشتری در حرفه خود داشته باشد به نظرم یک هنرمند همیشه باید خود را هنرجو بداند و تا لحظه ای که زنده است مطالعه کند و از یادگیری علم و مهارت دست بر ندارد چون هر موقع انسان خودش را کامل بداند مطمئنا به دنبال مطالب وتجربه های جدید نمی رود وارتقاء و پیشرفتی نخواهد داشت.
گروه دف نوازان “نوا” به سرپرستی رضا دزائی پور
گروه دف نوازان “نجما” به سرپرستی رضا دزائی پور
دزائی پور در مورد استعداد تصریح کرد: استعداد می تواند سرعت پیشروی یک هنرجو را بالا ببرد اما چیزی که خیلی مهم تر از استعداد است تلاش، تمرین هدفمند، صبر، حوصله و استقامت درکار است. چون خیلی از هنرجویان را دیدم که با وجود داشتن استعداد ذاتی ، پیگیری و ممارست لازم را ندارند و در راه یادگیری موسیقی صبور نیستند ومیخواهند سریع و بدون وقت گذاشتن و تلاش به هدف خود برسند. برخی استقامت لازم برای ادامه دادن در مسیر رشد و تعالی را ندارند این افراد حتی با داشتن استعداد بالا هم نمی توانند نتیجه مطلوبی بگیرند اما بودند هنرجویانی که با استعداد معمولی و حتی ضعیف با تمرین و ممارست به مراتب بالا دست یافتند و نوازنده های خوبی شدند. پس هنرجویان و علاقه مندان باید توجه داشته باشند اگر میخواهند در موسیقی نتیجه خوبی بگیرند باید پیگیر و سمج باشند، استقامت داشته باشند، راه را ادامه دهند و زود دل سرد نشوند و از تلاش و یادگیری دست بر ندارند. آن زمان میتوانند مطمئن باشند که نتیجه مطلوب و قابل قبولی را کسب می کنند، به قول معروف:«شاید دیر و زود داشته باشد ولی سوخت و سوز ندارد»
این استاد جوان وبا استعداد موسیقی از کارهای تولیدی خود چنین یاد کرد: تا کنون موزیک ویدئو هایی را به اشتراک گذاشته ام (سماع دف،ری را و…)که بصورت تکنوازی و دونوازی ضبط شده است و به امید خدا کار های جدیدی در آینده به اشتراک میگذارم که در حال ضبط این آثار به صورت آلبوم صوتی هستم.
وی ادامه داد: هیچ سازی آسان یا سخت نیست و برای نواختن هر کدام بایستی روزانه تمرین کرد. خوب نواختن هر سازی به دو عامل صرف زمان و تمرینِ هدفمند بستگی دارد.
رضا دزائی پور با بیان اینکه قبل یا همزمان با فراگیری ساز دف برخی از مطالعات کمک می کند تا نواختن این ساز را بهتر بیاموزیم اضافه کرد:
آموختن مبانی موسیقی(تئوری ریتم) خصوصا وزن خوانی به یادگیری بهتر و خلاقیت نوازندگیمان کمک شایانی می کند. همینطور گوش دادن به آثار صوتی که شامل تکنوازی یا گروه نوازی دف و… باشد و مطالعه کتاب های مربوط به موسیقی نیز موثر است.
رضا دزائی پور ،جوان موفق موسیقی در انتها ازاستادش جناب آقای محمد افرازی وتمامی کسانی که در این مسیرراهنما و مشوق او بودند علی الخصوص حمایتهای خانواده اش تشکر کرد و ادامه داد: در این راه خانواده ام حامی و مشوق اصلی ام بوده اند که اگر کمک های بی دریغ و روحیه دادن های مداومشان نبود این موفقیت ها حاصل نمی شد…
از کودکی علاقه مند به یادگیری دف بودم ولی مشغله کاری هیچوقت اجازه نداد
آرزوی موفقیت