اختصاصی باران شمال – عبدالوحید فیاضی نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس نهم طی گفتگویی در نشست با مدیر مسئول روزنامه کرانه شمال، به پسا انتخابات و مبارزه با فساد پرداخت و گفت: منافذ را برای موش های سیاسی باید بست. فیاضی: اولین حس انگیزشی مردم در همراهی با دولت را، مبارزه با مفسدان […]
اختصاصی باران شمال – عبدالوحید فیاضی نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس نهم طی گفتگویی در نشست با مدیر مسئول روزنامه کرانه شمال، به پسا انتخابات و مبارزه با فساد پرداخت و گفت: منافذ را برای موش های سیاسی باید بست. فیاضی: اولین حس انگیزشی مردم در همراهی با دولت را، مبارزه با مفسدان و متجاوزان به بیتالمال دانست و گفت: چرا که فساد باعث کاهش اعتماد و حقانیت سیاسی نظام می شود. در مبارزه با فساد باید بجای برخوردها، در ابتدا منافذ را بست و فرآیند فساد زا را تغییر داد و اصلاح کرد. وی با ذکر تمثیلی از مولانا به تناسب حال امروز است جامعه گفت: اول ای جان دفع شر موش کن وانگهان در جمع گندم، جوش کن
این نماینده ادوار پیشین مجلس تصریح کرد: منافذ موش خیز باید پیدا و برچیده شود. موش های سیاسی که به جان جمهوری اسلامی افتادند و تبدیل شدند به قدرت های اقتصادی؛ هر اندازه مردم و دولت تلاش کنند، فایده ای نخواهد داشت، اول باید دفع شر موش کرد. مدیرکل اسبق آموزش و پرورش مازندران، فساد سیاسی را کلاهبرداری، رشوه، اختلاس، اخاذی، پارتی بازی، تخلف انتخاباتی و قانونی برشمرد و خاطرنشان کرد: وقتی قدرت سیاسی در محاصره افراد و اشخاص خاص باشد در نتیجه خود کارگزاران و دیگر افراد متناسب با نزدیکانشان به مالک قدرت و به سمت سوء استفاده از قدرت در راستای منافع شخصی گام برمی دارند و فساد سیاسی را بوجود می آورند.
این فعال اجتماعی و سیاسی؛ با تاکید بر بازدارندگی فساد، گفت: در مبارزه با فساد در قدم اول، باید از قدرت سیاسی شخصی به قدرت سیاسی مردم رسید، در مبارزه با مفسدان بزرگ و دانه درشت ها، باید جدی عمل کرد تا دانه ریز ها حساب کار را داشته باشند در واقع باید بازدارندگی ایجاد کرد.
نماینده سابق محمودآباد و نوردر مجلس شورای اسلامی یادآور شد: امروزه شاهد حاشیه امن برای غارتگران هستیم، آنها جایگاهی دارند که در حیاط خلوت قدرت، بدون هیچ نگرانی به منافع و منابع ملی دست درازی نموده و شیره جمهوری اسلامی را می مکند. کشور نیاز قدرتمندانه به مبارزه با مفسدان دارد. باید فضای ناامنی برای دزدان اتیکت دار ایجاد کرد. یکی مدیرعامل، یکی فرزند فلان وزیر، یکی برادر و نسبت هایی که با مقامات مختلف دارند، اینها موش های سیاسی اند که از منافذ های مختلف به داشته ها دستبرد می زنند.
*حکم ستادی معیار نیست
فیاضی در راستای حکم گرفتن در ستادهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ چنین توضیح داد و ابراز داشت: یکی از بحث ها و دغدغه ها در ستاد ها، ارائه حکم های عجیب و غریب بوده است. آقای رییسی با شعار هرخانه یک ستاد آمده است، یعنی هرکس رییس ستاد خانه خود بود، هرکس توانسته حرکتی کند و دارای ارزش هست و این به معنی گرفتن پست و مورد توجه خاص دولت بودن نیست. اینکه افراد مختلف از گروه ها و حزب ها، ندای یاری دادند، ایراد نیست، چون نگاه، پایداری نظام و حکومت است. اما انتخاب مدیران در جایگاه های حساس قطعا با تفکرات انقلابی و جهادی همراه است.
معاون سابق توسعه وپشتیبانی دانشگاه مذاهب اسلام دراشاره به انتخاب کابینه و مدیران گفت: در اجرا، مشارکت حداکثری مطرح نیست بلکه درموفقیت مشارکت حداکثری است. موفقیت حداکثری هم با نیروهای جهادی، انقلابی، پاک و سالم بدست می آید. در نیروی اصلاح طلب هم نیروی انقلابی و پاک داریم که می تواند کمک کار باشد؛ اما فرصت طلبی در این مقوله امری جداست. اینکه تمام دغدغه عده ایی گرفتن حکم بوده است، این مقوله از خدمتگزاران جداست.فرصت طلبان بیشتر بفکر ۲۹ خرداد بودند که سهم شان چه خواهد بود. اما خدمتگزاران به ۲۸ خرداد و تلاش در رای آوری داشتند. اکنون طیف ۲۸ خرداد میدان داری می کنند و بازی می کنند و طیف ۲۹ خردادی باید بنشینند و تماشا و تشویق کنند. در اینجا بحث اعتقاد به آرمان های اسلامی است؛ هرکس به آرمان های نظام جمهوری اسلامی اعتقاد دارد، قطعا فرصت طلب نیست؛ حکم هم معیار نیست، معیار رفتار شخصی، انقلابی و سیاسی افراد است.
دکتر فیاضی با تصریح اینکه: در دولت گذشته در انتخاب مدیران شایسته سالاری بمعنای واقعی صورت نگرفت افزود: مدیرانی سرکار بودند که جایگاه مدیریتی را با بنگاه اقتصادی اشتباه گرفتند که با فربه شدن این مدیران، فاصله بین مردم و مدیران زیاد شد؛ باید با انتخاب درست این فاصله ها را ازبین برد.
وی افزود: در همین راستا، رییس جمهور منتخب آقای رییسی با ارائه سامانه از نظرات مردم برای انتخاب مدیرانی انقلابی و جهادی استفاده خواهد کرد. هرچند در سامانه سازو کاری تعریف نشده است، با توجه به برنامه ای که قاضی زاده گفته بود، نخبگان را دعوت و آنها مدیران را انتخاب خواهند کرد. این کنشگر سیاسی تاکید کرد: اگرهمه پای کار باشند و افراد را زیر نظر داشته باشند قطعا آن مدیر بیشتر توجه به عملکرد خواهد داشت تا نگاه اقتصادی به جیبش. چرا که شرط موفقیت یک مدیر؛ مردمی بودن درعمل است نه از مردم برای خود نفع بردن.
فیاضی گفت: وقتی رییس جمهوری انتخاب می شود مدیران هم باید از جنس همان رییس باشند، پاکدست ، عدالت محور و متخصص نه کسانی که نسبت به انتصاب مدیران ملی، استانی و شهری؛ نگاه اقتصادی دارند. فیاضی اضافه کرد: مدیری که انتخاب می شود قطعا مخالفانی دارد که بیشتر عزم و و تمرکزش در جلب توجه مخالفان نسبت به خودش صرف می شود و از مدیریت و کار عقب می ماند اما سپردن انتخاب مدیر به دست مردم، هم به جریان انتخاب درست کمک می کند و هم برای مردم به عنوان تصمیم سازان سرنوشت ایجاد انگیزش می کند.
*دیپلماسی موفق همراه با رشد اقتصادی درون زا
فیاضی در ادامه گفت: دولت سیزدهم از هر دولتی بیشتر مشکل خواهد داشت، اینکه هردولتی مشکلات را به دولت قبلی ربط دهد ، یک امر طبیعی است. اما این مشارکت نشان داده وضعیت خوب نیست، میزان نارضایتی مردم بیش از میزان مشارکت است و به یک شخص مرتبط نیست. وی تاکید کرد: دولت وارث چالش ها و چاله های سهمگین است. چه در عرصه بین المللی و چه در عرصه داخلی، باید به رییس جمهور کمک شود تا حداقل در یکسال آینده مردم احساس کنند به آرامشی خواهند رسید.
فیاضی ابراز داشت : آقای رییسی سخنانش برآیند نظرها و دغدغه های مردم بود ،مردم از بی عدالتی ها، گسترش فساد، رانت خواری و… در رنج اند. مولفه های شادی و زندگی بدون دغدغه در مردم دیده نمی شود و این رنج به ناامیدی تبدیل شده است.در یک بررسی ساده، عدم مشارکت و ارائه رای باطله بعضی ها به گروه خاص و افراد خاص مربوط نبوده است، این شامل همه افراد در سنین مختلف و تحصیل و کار و شهری و روستایی بودن وجود داشت؛ که نتیجه عملکرد ناثواب دولت گذشته است. باید امید را در دل مردم زنده کرد و مسیر نامطلوب دولت گذشته را تکرار نکرد.
وی خاطر نشان کرد: دولت گذشته بنای مدیریت و اصلاح کشور را بر دیپلماسی گذاشته بود یک دیپلماسی نابرابر، در یک طرف میز همه قدرت ها جمع شدند و این طرف میز ایران من تنها. شاید در بعضی مواقع چین و روس با ما بودند ، اما نمی شد با ظرفیت های ناتوان و خالی به تقابل با یک جریان قهار دیپلماسی غرب رفت و موفق شد. منطقی خواهد بود که دیپلماسی فعال کار خود را انجام دهد وداخل کشور به برنامه ی فعال اقتصادی درون زا بپردازد. از هم اکنون اگر نگاه به اتفاقات در دیپلماسی و برجام باشد و از منابع داخلی غافل شویم همان راه اشتباه را طی خواهیم کرد. زمانی دیپلماسی قوی و فعال خواهیم داشت که قدرت اقتصادی توانمند داخلی داشته باشیم درغیر اینصورت منفعل خواهیم بود.
وی افزود: دولت برای موفقیت باید از تکرار سیاست گذاری های نادرست گذشته بپرهیزد و به افزایش توان رشد زدایی اقتصادی به شکل پایدار و با ثبات تحقق بخشد. این نماینده ادوار پیشین اشاره به حضور حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در مشهد و سخنانش کرد و گفت : رییسی تاکید دارد، مردم را باید دوست داشت، باید از مردم، در مردم و با مردم بود.
نماینده سابق محمود آباد و نور در مجلس شورای اسلامی در موضوع انتخابات و خیانت در رای مردم هم گفت: در کشورهمه مسائل انتخابات، بر اساس قواعد و قانون است؛ اما بازهم اشکالاتی وجود دارد. هستند کسانی که نظام و انتخابات را مهندسی می دانند و چارچوب برگزاری انتخابات را قبول ندارند، در عوض اسم می نویسند و از این چارچوب صلاحیت و رای هم می خواهند. اگر رای بیارند فبها؛ اگر که نه ؛ این چارچوب را مهندسی شده می دانند.
فیاضی تخلف انتخاباتی را اخلال در رای گیری می داند تا مهندسی انتخاباتی؛ اخلال گری در رای گیری منجر به مشروعیت زادیی از منتخب مردم و اعتبار زدایی از انتخابات می گردد. متاسفانه منفعت طلبان و ذی نفعان با اخلال رای گیری در این راه گام برمی دارند.
وی می گوید: اگر دولت مرکزی هوشیاری به خرج ندهد، ممکن است دولت محلی مهندسی انتخاباتی داشته باشد، یک فرماندار، یک استاندار، یک نماینده و حتی نامزدها در رای گیری اخلال ایجاد کنند. فرماندار که هیئت نظارت انتخاب می کند یکدست، حتی معتمدین باشند،خوب خودش انتخاب کرده و به همین ترتیب هیئت اجرایی و …. وقتی انتخاب و اجرا بدست اوست؛ می توان اخلال در امر رای گیری را یک انتخابات مهندسی شده دانست.
وی افزود: برای اینکه اخلال ایجاد شود، همین که تا ۱۰صبح، شعب شروع به رای گیری نکردند، اینکه تا ساعت ۳ تعرفه تمام می شود، این یک اخلال در امر رای گیری است و زمینه را برای خرید و فروش رای ایجاد می کند.
فیاضی خرید و فروش رای را اخلال دانست و گفت: در این انتخابات که یک شخص با یک تعرفه که بین ۵ تا ۷ نفر انتخاب داشت، می توانست تا دو میلیون رای بفروشد. وقتی کسی با پول کلان در انتخابات شرکت می کند و رای را تا ۷۰۰ هزار تومان می خرد، این خوب نیست، این روش باید برچیده شود. شما محصولات متنوع را با قیمت های مختلف می توانید بفروشید، اما فروش رای یعنی تغییر در سرنوشت یک ملت.
وی اضافه کرد: البته در این بین نابسامانی های اقتصادی بی تاثیر نیست، هستند صاحبان ثروتی که می خواهند به صاحبان قدرت تبدیل شود حاشیه نشینان را طعمه کرده و مورد سوء استفاده قرار می دهند.فیاضی گفت: در این بین سیستم اجرایی و نظارتی خیلی مهم هستند و متاسفانه در انتخابات شوراها نظارت ضعیف و مورد بحث است. وی اضافه کرد: فقراقتصادی، فقرفرهنگی،سوء استفاده ها باعث اجرای ضعیف انتخابات شورای شهرو روستا می شوند.
وی در مورد حضور نمایندگان در انتخابات شوراها هم ابراز داشت: یک نماینده هم می تواند اخلال در امر رای گیری کند و هم انتخابات را مدیریت کند؛ چون ذی نفع است، البته نه در این انتخابات بلکه در انتخابات بعدی؛ با رد و یا تایید دوباره کاندیداها آنها را وامدار خود می کنند.
وی با عنوان یک شهروند تشکر خود را از حضور خوب مازندرانی ها در انتخابات اعلام کرد و گفت: مازندران همیشه در انتخابات مشارکت بالایی دارد و در مقایسه به کلان شهر ها در این انتخابات هم مشارکت بالایی داشته است و این مشارکت ستودنی و پاداش دارد. این فعال سیاسی و اجتماعی با بیان اینکه: باید به مازندران، نگاه ویژه داشت گفت: هنوز مردم ناامید نشدند و به بهبودی اوضاع امیدوارند، نظام و دولت جدید و حاکمیت باید تلاش کنند و این امید را باور داشته باشند و به نتیجه برسانند.
عبدالوحید فیاضی افزود: با مشارکت خوب و بالایی که مردم داشتند معناش تنها رای به انتخاب رییس جمهور و شوراها نبود، رای به ثبات نظام و جان آفرینی به حکومت و شکست مفسدین بود.
لازم است مشارکت پایین مردم در بعضی از شهرها و استان ها هم بررسی شده تا اشکال کار رفع گردد.
وی با اظهار اینکه: مازندران سرزمین غنی و با منابع متنوع اما محروم است افزود: مردم روستا ها با سرمایه های عظیم، فقیرند اما در شهر با سرمایه اندک در ثروت و رفاه اند. مازندران تک محصول نیست اما محصولات توجیه اقتصادی ندارند، درحال حاضر ۱۷ استان کشت برنج دارند درصورتی که برای آب دعوا دارند. اما در شمال شالیزارها تغییر کاربری می دهند چون برای کشاورز درآمدزا نیست.
وی با بیان اینکه: مازندران کم تحرک است باید موانع را برداشت افزود: مازندران با توجه به ذات و ظرفیت طبیعی نسبت به بعضی از جاهای دیگر فلج نشده است. مازندران اگر مدیری ممتاز داشته باشد می تواند مازندران را به استان ممتاز تبدیل کند، مازندران با چند مدیر پاکدست و قوی و بدور از اشرافی گری به جایگاه واقعی خود خواهد رسید. در دولت آقای رییسی اگر شاخصه های مدیر انقلابی و جهادی رعایت نگردد انتظار بهبودی نمی رود و مازندران همانی که هست ، خواهد بود باید با مدیریت و درایت قوی ظرفیت ها را بالا برد .
این چهره ی نام آشنا تصریح کرد: در آینده با توجه به تغییرات مدیریت های استانی، استاندار هرکس که بود، باید نگاه شهری و نگاه منطقه ای را از بین برد و مازندران را یکپارچه ببیند. وی با اظهار اینکه: سازهای جدایی که نواخته می شود، آهنگ توسعه نیست افزود: درهرشهرومنطقه ای ظرفیت هایی وجود دارد که باید دیده و برنامه ریزی شود و بدنبال سرمایه گذار بود. مازندران با موهبت های الهی و ورزشی و فرهنگی و منابع انسانی، در شرایط مطلوب نیست و با توجه به داشته هایش دچار تزلزل و عقب ماندگی ست؛ نیازمندیم منابع انسانی را گردآوری کنیم، ظرفیت هایی که عافیت طلبی کردند یا گوشه نشینند و یا از مازندران رفتند را ارزیابی و چهره های اثرگذار اقتصادی چه در داخل و چه در خارج از کشور را برای سرمایه گذاری تشویق و موانع را ازبین ببریم.
این نماینده ادوار گذشته مجلس با تاکید بر اینکه: مدیران استانی بیشتر فعالیت کنند و در کشورهای همسایه بازار هدف برای محصولات شناسایی و اجرایی کنند افزود: صرف نشستن و امضاء تفاهم نامه کافی نیست و نباید مسائل را کاغذ بازی بدانند.فیاضی در پایان تصریح کرد: شمال ایران با ظرفیت های فراوان متاسفانه در جایگاه واقعی خود نیست شایسته است با یک تفکر خلاقانه اتحادیه شمال ایران( هلال شمال) را ایجاد و تقویت کرد و با اشتراکات داشته ها و برقراری تعامل و تبادلات اقصادی کام مردم شمال را شیرین کرد.