اختصاصی باران شمال / فرشته عالی – دکترعلی ماهفروزی دبیر اجرایی رویداد بین المللی ساری ۲۰۲۲ در گفت و گویی اختصاصی با باران شمال، به اهمیت و نقش راه های تجاری در اقتصاد و توسعه همه جانبه جوامع پرداخت و گفت؛ مگا پروژه راه ابریشم فرصتی نو برای گردشگری تجاری استان مازندران در رویداد بینالمللی […]
اختصاصی باران شمال / فرشته عالی – دکترعلی ماهفروزی دبیر اجرایی رویداد بین المللی ساری ۲۰۲۲ در گفت و گویی اختصاصی با باران شمال، به اهمیت و نقش راه های تجاری در اقتصاد و توسعه همه جانبه جوامع پرداخت و گفت؛ مگا پروژه راه ابریشم فرصتی نو برای گردشگری تجاری استان مازندران در رویداد بینالمللی ساری ۲۰۲۲ است که مازندرانی ها باید باسهم خواهی به عنوان یک بازیگر مهم در حوزه ورود به راه ابریشم جدید ایفای نقش کنند تا همان گونه که هزار سال پیش به عنوان یک استان خاص صادرات محور در حوزه اروپا و آسیا مطرح بوده اند دوباره نقش فعال در منطقه را از آن خود کنند.
وی ایجاد یک منطقه آزاد تجاری برای مازندران را ضروری دانست و گفت: رویداد بینالمللی ساری ۲۰۲۲ چتری بزرگ است که همه می توانند زیر این چتر برای توسعه مازندران و آینده استان و مردم استان فکر و اندیشه کنند. این متخصص حوزه فرهنگ و گردشگری در اهمیت راه ابریشم، راه های تجاری و اهمیت آن در استان مازندران و نقشی که این راه ها در گردشگری تجاری دارند و همچنین سویه های دیگر گردشگری پرداخت و با اشاره به چگونگی شکلگیری راه های تجاری در کشور گفت:
قدیمیترین اسناد و شواهدی که از گزارش های باستان شناسی و تاریخ فرهنگی برجامانده نشان دهنده راه های تجاری و تاریخی بین مناطق مختلف ایران و بین النهرین و همینطور بخشهای شمالی ایران که امروزه بخشی از افغانستان و ازبکستان تاجیکستان و ترکمنستان است میباشد. دبیر اجرایی رویداد بینالمللی ساری ۲۰۲۲ افزود: در این راه های تجاری کالاهای گرانقدری چون فیروزه، عقیق تبادل میشد و شبکه راههای تجاری کهن در ایران در شرق و شمال شرق، غرب و جنوب غرب ادامه داشته است.
وی همچنین با بیان اینکه راه شاهی هم یکی از این راه های تجاری با اهمیت خاص بوده است افزود: بر اساس اسناد و شواهد مکتوب قدیمی راه ابریشم در دوران هخامنشی از شوش به سمت سارت ادامه پیدا میکرد و دو تمدن یونان را با مناطق ایرانی پیوند می داد که وجود بیش از ۱۰۰ کاروانسرا نشان دهنده اهمیت این راه به عنوان منظم ترین و با اهمیت ترین راه دوران باستان که به راه شاهی سارت یا شوش معروف است می باشد.
ماهفروزی با بیان اینکه این راه با آمدن اسکندر دچار آسیب می شود افزود: در دوره اشکانی راه جدیدی که امروزه به نام راه ابریشم معروف است با تاریخ متقن مشهود شد که از شهر هان چین شروع و تا ایران شرق بزرگ و مدیترانه در اروپا و سرزمین روم ادامه داشته است.
ماهفروزی راه ابریشم را شبکه بسیار گسترده تجاری همراه با موضوعات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دانسته که یک خط مستقیم نبوده بلکه ترکیبی از راههای دریایی و زمینی بوده که در سرزمین ایران شرق از سمت هرات به خراسان و نیشابور و بسطام، دامغان و ری ادامه پیدا می کرده و به کرمان و همدان تا آناتولی یا ترکیه امروزی و حوزه مدیترانهای وصل می شده است.
ما هفروزی بیان داشت: این راه در حوزه دامغان با یک راه فرعی به سمت شمال ایران و تبرستان تاریخی می رسیده که اسناد تاریخی مشخص در اواخر قرن پنجم و اواسط قرن ششم حکایت از تجارت بینالمللی همراه با توسعه اقتصادی، شهری و شهرنشینی و توسعه نظامی و سیاسی منطقه تبرستان با حکمرانی شاه غازی دارد.
وی ادامه داد: شاه غازی؛ حکمرانی مناطقی از جاجرم در غرب خراسان جرجان یا گرگان امروز و مناطقی از بسطام و دامغان و دماوند، تبرستان و گیلان بوده که با توجه به ساختار سیاسی و نظامی دوره حکمرانی اش نشاندهنده حاکم بودن امنیت نسبی در این مناطق که یکی از مناطق حکمرانی سلجوقیان در ایران بوده است می باشد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: به نظر میرسد که حاکمان این مناطق متفاوت با ساختارهای دوران سلجوقیان عمل می کردند و با ایجاد و گسترش راههای دریایی و زمینی توانستهاند ارتباطات خوبی با بخشهایی در داخل و خارج ایران پیدا کنند؛به نحوی که از جنوب و جنوب غرب کشور با تبرستان ارتباط زمینی گرفته و از بندر طاحونه یا فرح آباد کنونی و بندر احلم محمودآباد که بخشی از آمل باستان بوده و بندر آبسکون در گلستان صادرات محصول به شهر اتول داشته و محصولات خزری به سمت بلغار و اروپای شرقی و … صادر می کردند. وی افزود: این رویه در دوران صفوی دوباره شروع شد و شاه عباس صفوی با انتخاب فرح آباد و احیای مجدد بندر دوره شاه غازی شهری ساخت که هم اکنون به نام فرح آباد مشهور است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه با ایجاد فرح آباد به عنوان یک شهر تجاری بندری؛ ارتباط بین المللی با مناطق ماورای دریای
خزر در سطح گسترده کلید خورد افزود: دایره این ارتباطات با اروپای در حال صنعتی شدن هم گره خورد و آوازه فرح آباد را به گوش جهانیان رساند و نام این بندر تجاری را در تاریخ ماندگار کرد.
وی افزود: به همین خاطر است که تبرستان در طول هزاران سال همواره از اهمیت تجارت بین الملل برخوردار بوده و در حوزه راه ابریشم با دارابودن راه دریایی و تجارت دریا محور دارای اهمیت بوده است ولی متاسفانه این اهمیت امروزه نتوانسته در جایگاه خود محفوظ بماند لذا به همین خاطر مگاپروژه یا ابرپروژه راه جدید ابریشم که مجدداً مناطقی از چین تا آفریقا و اروپا را در بر میگیرد به لحاظ شرایط متفاوت سیاسی فرهنگی و اقتصادی در جهان حائز اهمیت است و بازیگران اصلی آن تصمیم گیران و تصمیمسازان کشورهایی هستند که به سمت توسعه حرکت می کنند .
دکتر ماهفروزی بیان داشت: تبرستان باستان یا مازندران فعلی با توجه به ظرفیت هایی که در حوزه راه های دریایی و زمینی و موقعیت سوق الجیشی و ژئوپلتیکی که دارد باید به عنوان بازیگر فعال در حوزه توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی راه ابریشم جدید قرار بگیرد.
وی تاکید کرد: شناخت جریان بازی و فرصت های تکرار نشدنی نیازمند توجه جدی بازیگران این جریان است که مازنی ها نباید از فرصت میزبانی اکو ساری۲۰۲۲ غافل باشند.
این متخصص حوزه فرهنگ و گردشگری خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از توسعه راه ابریشم در زمان حال می کنیم منظور توسعه گردشگری تجاری است و به نظر تبرستان و مازندران کنونی باید با توجه به داشته هایی که در حوزه دریا و راه آهن و راه های زمینی که دارد با ایفای نقش درست خود تعیین کننده جایگاه خود در چشم انداز توسعه آینده راه ابریشم جدید باشد. دبیر اجرایی رویداد بین المللی ساری ۲۰۲۲ تصریح کرد: این رویداد در زمان بسیار مهمی در حال رقم خوردن است که آورده بسیار بزرگی برای مازندران در پی خواهد داشت.
وی تاکید کرد: اگر همه مسئولین و دستاندرکاران و تصمیمسازان حوزههای سرمایهگذاری و مردم در کنار هم باشند می توانند آینده مهمی را برای استان ترسیم کنند. ماهفروزی بیان داشت: یکی از بنادر مهم مازندران باید در این بین جایگاه اصلی خود را در حوزه تجارت دریا محور احیا کند و به استقبال راه ابریشم جدید برود. وی خاطرنشان کرد: اگر در این خصوص دیر اقدام شود بازارهای جهانی تجاری و اقتصادی کشورهای حوزه دریای خزر را مثل زمان فروپاشی شوروی از دست خواهیم داد.
وی با اشاره به میزبانی رویداد بینالمللی ساری ۲۰۲۲ افزود: اکنون زمان مناسب و حساسی است که مازندران و کشور ایران باید در پروژه جدید راه ابریشم فعالانه وارد شوند و بتوانند با توجه به قلمرو مشترک فرهنگی، گفتمان صلحی که بر اساس موضوعاتی چون نوروز که یک رویداد چند ملیتی بزرگ در حوزه کشورهای عضو اکو است با جغرافیای مشترک بهره ببرد و بازارهای جهانی و منطقه ای را در سیطره خود بگیرد.دبیر اجرایی رویداد بین المللی ساری ۲۰۲۲ ادامه داد: در حوزه گردشگری تجاری، گردشگری فرهنگی، گردشگری ورزشی، سلامت و کشاورزی و همچنین اکوتوریسم مازندران میتواند نقش فعالی ایفا کند و آینده خوبی برای استان ترسیم کند.
وی تاکید کرد: مازندران هوشمندانه می تواند نقشی فعال و پویا و به عنوان بازیگری مهم در راه ابریشم جدید حاضر شود و توجهات منطقه را به خود جلب کند و حتی علاوه بر کشورهای حوزه اکو کشورهای حوزه خلیج فارس ، کشورهای جنوب شرق آسیا و اروپا و آمریکا را هم متوجه خود کند و به عنوان یک مقصد جذاب تجاری فرهنگی و اقتصادی در حوزه گردشگری نقش آفرینی کند.
وی ادامه داد: این اتفاق نخواهد افتاد مگر با داشتن چشم انداز وسیع و تصمیم درست و بازیگری فعال در رویداد بینالمللی ساری به عنوان دروازه ورود به راه ابریشم جدید. ماهفروز خاطرنشانکرد: مازندران هزار سال پیش به عنوان یک استان خاص در صادرات کالاهایی چون: پارچه، ابریشم، پنبه،زعفران و … در اروپا و مناطق شمالی دریای خزر مطرح بود و امروزه باید دوباره بتواند نقش فعال خود را احیا کند و جایگاه از دست رفته خود را دوباره کسب کند که برای این منظور ایجاد یک منطقه آزاد تجاری برای استان ضروری به نظر می رسد و رویداد بین المللی ساری ۲۰۲۲ می تواند این ظرفیت را برای استان و شهر ساری فراهم کند.
وی خاطر نشان کرد: شایسته است همه مازندرانی ها در هر جایگاهی که هستند زیر چتر بزرگ ۲۰۲۲ برای مازندرانی توسعه یافته، پویا و بالنده گرد هم آیند.