نگارنده : کمیل ستوده – نویسنده و پزوهشگر // گامی دیگر برای تکمیل پازل توسعه امیرآباد – در واپسین روزهای هفته دولت، گامی دیگر نیز در مسیر توسعه استان برداشته شد. در کنار برگزاری جشنواره شهید رجایی که در آن از مدیران منتخب استانی تجلیل شد، بندر راهبردی امیرآباد نقطه کانونی تمرکز رسانههای استان و […]
نگارنده : کمیل ستوده – نویسنده و پزوهشگر //
گامی دیگر برای تکمیل پازل توسعه امیرآباد –
در واپسین روزهای هفته دولت، گامی دیگر نیز در مسیر توسعه استان برداشته شد. در کنار برگزاری جشنواره شهید رجایی که در آن از مدیران منتخب استانی تجلیل شد، بندر راهبردی امیرآباد نقطه کانونی تمرکز رسانههای استان و کشور بوده است. جایی که با حضور معاون سازمان بنادر و دریانوردی کشور و حسین زادگان استاندار مازندران و البته برخی دیگر از مدیران استانی سه پروژه بزرگ راهبردی به مرحله بهرهبرداری رسید.
مهمترین آن افتتاح فاز اول راه رستم کلا به امیرآباد بوده است که با بودجهای حدود ۲۰ میلیارد تومان به بهرهبرداری رسید. اهمیت این پروژه مهم اقتصادی ازآنروست که همواره اتصال این بندر راهبردی و توسعه شبکه حملونقلی آن بهعنوان یک مسئله موردبحث کارشناسان و دستاندرکاران بوده است تا جایی که سطح دسترسپذیری این بندر را چه ازلحاظ راه ریلی و چه شوسه همواره موردنقد واقع میشد. این افتتاح فاز اول راه ۱۲ کیلومتری رستم کلا به بندر امکان دسترسی بهینهتر را برای ناوگان انتقال کالا از امیرآباد به شهر بهشهر و سایر شهرهای استان فراهم میکند و نهایتاً با ساخت فاز دوم آن، شاهد جهشی در توسعه سامانه حملونقل این بندر خواهیم بود.
پروژه دیگر افتتاح سیلوی ۲۰ هزار تنی غلات بوده است که با این افتتاح حجم ذخیرهسازی غلات در بندر امیرآباد به افزون بر ۲۰۰ هزار تن میرسد. اهمیت این پروژه ازآنجاست که بدانیم ظرفیت ذخیرهسازی گندم در بخش خصوصی و کارخانههای آرد را ۶۶۸ هزار تن و میزان ذخیرهسازی در بخش سیلوهای ملکی استان را ۴۰۲ هزار تن اعلامشده است که با احتساب این میزان مازندران مجموعاً ظرفیت و توانایی ذخیرهسازی یکمیلیون و ۷۰ هزار تن گندم، بهصورت استاندارد در کشور را به خود اختصاص میدهد. بههرحال با توجه به روند افزایش جمعیت و سایر موضوعات سیاسی و اقتصادی، اهمیت ساخت سیلوهای ذخیرهسازی غلات بخصوص گندم در کشور بسیار حائز اهمیت است و ازآنجاکه نان قوت قالب مردم کشور است، مقامات عالی استان لزوم توجه به این ساختوساز را بهخوبی میدانند و سرمایهگذاران بخش خصوصی میتوانند پس از کسب مجوزهای لازم اقدام به ساخت سیلو در نقاط تعیینشده کنند که یکی از این نقاط، مناطق ویژه و آزاد است.
پروژه دیگر، جرثقیل موبایل هم با ظرفیت ۶۰ تنی و با اعتبار ۲۷۰ میلیارد ریالی با مشارکت بخش خصوصی به مرحله بهرهبرداری رسیده است و ظرفیت باربرداری حدود ۶۰ تنی را بهطور همزمان دارد. این پروژه البته سومین تکه از تکمیل پروژه های موردنظر برای توسعه این بندر راهبردی بوده است.
بندر راهبردی امیرآباد با پیگیریهای مقامات عالی استان در حال یک جهش صنعتی است که البته این را از لابهلای گفتههای استاندار نیز در موضوع جذب سرمایهگذاری میتوان درک کرد. بنا بر آمار مدیرانِ امر، بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال سرمایهگذاری خصوصی در بندر امیرآباد ۱۰ ماهه گذشته جذب شد که نسبت به گذشته رشد و شتاب فراوانی داشت.
درهرصورت به نظر میرسد سیاستگذاریهای صحیح در مسیر توسعه بندر راهبردی امیرآباد بهخصوص در بخش حملونقل میتواند آن را تبدیل به هاب توسعه منطقهای و بینالمللی نماید تا جایی که قابلرقابت با بندر استراتژیک آستراخان در روسیه شود.