وی اعتبارات استانی سال گذشته راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران را در بخش راه روستایی و فرعی ۵۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این اعتبار امسال به ۳۶۰ میلیارد تومان کاهش یافت، البته اعتبار ملی راه های مازندران با ۳۰ درصد افزایش امسال ۷۰۰ میلیارد تومان شده است.
جهانیان، گفت: با توجه به نقش مهم راه های روستایی و فرعی استان در جابجایی کالا نیاز به حمایت ویژه است.مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران راه های شریانی استان را ۲هزار و ۴۰۰ کیلومتر عنوان کرد و گفت: طبق آنالیز صورت گرفته، ۳۹ درصد از راه های شریانی استان خرابی زیاد، ۱۳ درصد خرابی متوسط و ۴۹ درصد دارای رویه مناسب است.
جهانیان وضعیت خرابی آسفالت راه های روستایی و فرعی استان را بالا دانست و افزود: بررسی ها نشان می دهد که از مجموع هفت هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه روستایی استان که ۴ هزار و ۴۰۰ کیلومتر آن آسفالته است، ۳۱ درصد خرابی زیاد، ۴۴ درصد خرابی متوسط و فقط ۲۵ درصد آسفالت مناسب دارد.
به گفته مدیر کل راهداری و حمل نقل جاده ای مازندران از مجموع یکهزار کیلومتر راه فرعی استان، ۳۱ درصد دارای خرابی زیاد، ۱۹ درصد خرابی متوسط و ۵۰ درصد نیز وضعیت مناسبی دارد.
وی اعتبار برای جبران خرابی های آسفالت راه های شریانی و روستایی مازندران را حدود سه هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: علاوه بر این سالانه برای نگهداری راه های استان با توجه به ارزش حدود ۴۲ هزار میلیارد تومانی آن، طبق استاندارد بین المللی به ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که سالانه کمتر از ۲۰ درصد آن تامین اعتبار و محقق می شود.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران از اجرای طرح مشارکتی ۵۰ کیلومتر آسفالت راه فرعی دراستان خبر داد وگفت: دراجرای این طرح قیرآسفالت توسط دولت تامین می شود.
افزایش نصب ۳۴ دوربین ثبت تخلف در راه های مازندران
وی با بیان این که در حال حاضر ۱۰۲ دوربین ثبت تخلف در را ه های شریانی استان مازندران نصب و فعال است، گفت: با هماهنگی و خرید جدید، نصب ۳۴ دوربین نیز با اولویت در ۲ محور سوادکوه و کندوان در حال انجام است.
جهانیان به اهمیت نصب دوربین نظارتی و پایش تصویری ترافیکی در راه های مازندران اشاره کرد بیان داشت: اکنون ۱۰ دوربین جدید نیز خریداری شده است که در محورهای سوادکوه، ساری به کیاسر و محور کندوان نصب می شود.
وی به اهمیت حمل و نقل و ساماندهی پایانه های باربری ها در مازندران اشاره کرد و گفت: نصب دوربین پلاک خوان و نوبت دهی الکترونیکی در پایانه های باری نوشهر و کارخانه سیمان نکا در حال انجام است.
مدیرکل راهداری مازندران افزایش تُناژ در حمل و نقل ناوگان باری را از مشکلات و چالش های جدی در نگهداری راه های استان عنوان کرد و گفت: طبق آمار در هفت ماهه امسال ۱۴ میلیون تن کالا و سه میلیون مسافر در استان جابجا شده است.
وی متوسط عمر ناوگان باری مازندران را ۲۵ سال و ناوگان مسافری یعنی اتوبوس را ۱۵سال عنوان کرد و گفت: به دلیل استقبال مردم استان به سفر های زیارتی، همواره با کمبود ناوگان مسافر بری اتوبوس مواجه هستیم.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران در خصوص تصادفات جاده ای در استان گفت: طبق بررسی های بین المللی عامل انسانی، راه، محیط و وسلیه نقلیه در تصادفات جاده ای نقش اصلی را دارند که بر طرف کردن نقاط حادثه خیز از مهمترین وظایف راهداری است.
جهانیان ادامه داد: از ۲۱۹ نقطه حادثه خیزی که در را ه های مازندران شناسایی شده است تا کنون ۱۴۲ نقطه آن رفع حادثه شده است، همچنین در همین راستا راهداری مازندران ایجاد ۱۳ دوربرگردان را در دست اجرا دارد.