از مهر ۲۰۲۲ تا مهر ۲۰۲۳ میزبان گردشگری تندرستی است. رویدادی که به صورت بین المللی برگزار می شود و اگر به درستی اجرا شود و حمایت های لازم از آن صورت پذیرد، می تواند نقطه عطفی برای گردشگری تندرستی مازندران شود. اختصاصی باران شمال به قلم فرشته عالی- گردشگری تندرستی، در حقیقت سفری هدفمند […]
از مهر ۲۰۲۲ تا مهر ۲۰۲۳ میزبان گردشگری تندرستی است. رویدادی که به صورت بین المللی برگزار می شود و اگر به درستی اجرا شود و حمایت های لازم از آن صورت پذیرد، می تواند نقطه عطفی برای گردشگری تندرستی مازندران شود.
اختصاصی باران شمال به قلم فرشته عالی- گردشگری تندرستی، در حقیقت سفری هدفمند برای بهبود خوشبختی ذهنی، جسمی یا روحی است که در نهایت با هدف هایی چون خلق تجربههای بهتر، افزایش درآمد و ارتقای برندها صورت می پذیرد. در گردشگری تندرستی، افراد به دنبال فعالیت هایی برای تقویت و حفظ سلامتی خود هستند، اغلب این گردشگران برای کسب خدماتی راهی سفر می شوند که در محل سکونت خود پیدا نمی کنند.
آب درمانی، کلاس های بدنسازی، انجام آزمایش های سالیانه، سم زدایی، مدیریت وزن، رژیم غذایی سالم، رشد و توسعه فردی، رسیدگی به مو و ناخن، ماساژ، مراقبه و یوگا، انجام فعالیت های هنری، مطالعه و… از جمله فعالیت هایی است که در گردشگری تندرستی به آن می پردازند. تقویت خواب، آگاهی از تغذیه و فعالیت به جای انفعال از مهم ترین فواید گردشگری تندرستی هستند.
به همین دلیل و در تشریح چند و چون این رویداد، به تازگی نشست خبری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مازندران با اصحاب رسانه با حضور دکتر زنگوئی دبیر کل توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی با موضوع “مازندران قطب گردشگری تندرستی” برگزار شد.
گردشگری تندرستی؛ فرصتی کن نظیر برای مازندران دکتر صادق برزگر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران در این نشست خبری اظهار کرد: ظرفیتهای استان در حوزه گردشگری سلامت و تندرستی فراوان است اما صرفا داشتن جاذبه و ظرفیت، عامل موفقیت نیست، بسیاری از کشورها جاذبه های مصنوعی دارند و موفق عمل کرده اند.
بنابراین برای یک رویداد مهمترین اصل، معرفی آن پتانسیل ها و فرصت هاست. *به دنبال برندسازی مازندران هستیم وی با بیان اینکه هدف ما بهبود و ارتقای جسمی و روانی گردشگر هست، افزود: باید از جاذبه های گردشگری تندرستی استان چون باداب سورت، آبگرم ها و… به درستی استفاده کنیم و به سمت معرفی و برند سازی آن ها برویم.
خوشبختانه این موضوع با استقبال استاندار مازندران مواجه شد و آقای حسینی پور به همه فرمانداران، شهرداران، بخشداران و حتی دهیاران اعلام همکاری و همراهی کرده است. * مازندران قطب گردشگری تندرستی کشور می شود برزگر با اظهار اینکه مذاکراتی با نهادهای بین المللی داشتیم، گفت: با برگزاری این رویداد بین المللی، مازندران به عنوان قطب گردشگری تندرستی در کشور معرفی میشود. ما پیگیریهای ملی و بینالمللی برای اجرای هرچه بهتر گردشگری سلامت در مازندران انجام داده ایم و امیدواریم با حمایت دولت، اجرایی شدن این رویداد محقق شود.
وی با اشاره به علمی و پژوهشی بودن رویکرد میراث فرهنگی، افزود: آسیب شناسی مشکلات درون سازمانی برای ما اولویت دارد تا بتوانیم در اجرای سیاستهای آمایش سرزمینی برای پالایش ظرفیتهای استان موفق عمل کنیم.
* تسهیلگری دریافت مجوزها در صدر برنامه های اداره کل مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران مازندران، تصریح کرد: ما از بخش خصوصی و سرمایه گذاری مبتنی بر صنایع دستی به طور جد حمایت می کنیم و یکی از برنامههای مهم ما در راستای تسهیلگری برای دریافت مجوزهای مربوطه است. به همین منظور در حال شکل دهی و ایجاد بانک اطلاعاتی در حوزه صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی در شهرهای مختلف مازندان هستیم.
برزگر با بیان اینکه برای ساماندهی صنایع دستی استان، کمیته پژوهشی شکل گرفته، افزود: حدود ۷۰ رشته صنایع دستی و هفت هزار و۵۰۰ صنعتگر در استان وجود دارند و ما به دنبال ایجاد شبکه ای برای تهیه و تولید مواد اولیه هستیم و این یکی از سیاستهای میراث فرهنگی در مازندران است. وی با اشاره به ظرفیت های کم نظیر مازندران در حوزه گردشگری سلامت و زیرشاخههای نظیر تندرستی، پزشکی، درمانی بیان کرد: باید در فرایند اخذ مجوزها تسهیل گری صورت گیرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران با اشاره به ضرورت ایجاد شبکه تهیه و تولید مواد اولیه در حوزه صنایع دستی برای فروش و اهمیت برندسازی محصولات صنایع دستی اظهار کرد: در حوزه صنایع دستی ۱۳ اثر در فهرست یونسکو و ۹۳ اثر نیز در فهرست ملی ثبت شده و ما در حال تلاش برای افزایش تعداد آن ها هستیم چون ظرفیت ها و قابلیت های آن وجود دارد. برزگر افزود: در حوزه میراث فرهنگی نیز ۳ هزار اثر میراثی در استان شناسایی شده که از این تعداد ۸۰۰ اثر ثبت ملی شده است و ۴۴ اثر میراثی هم در مدت ۴ ماهی که در این مسئولیت هستم در مرحله ثبت ملی قرار دارد.
وی با اشاره به زیر شاخه های متعدد و فراوان گردشگری بیان کرد: خوشبختانه مازندران از تمامی این ظرفیتها برخوردار است و ما با همکاری دستگاه های مرتبط جون اوقاف و جهاد کشاورزی در تلاش برای تعریف پروژه های مهم و تاثیرگذار هستیم چون پتانسیل های گردشگری کشاورزی و مذهبی در مازندران، بسیار است و به عنوان مثال در استان یکهزار و ۳۶۰ امامزاده و بقعه وجود دارد که ظرفیت غنی محسوب می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران در اواخر رویداد ساری ۲۰۲۲ مسئولیتی به میراث فرهنگی استان واگذار شد، اولویت اصلی ما این است مازندران به عنوان قطب گردشگری سلامت کشور معرفی شود. *نگاه شخص اول استان بر حوزه گردشگری قابل تقدیر است وی در پایان با اشاره به رویداد ۲۰۲۲ در ساری و تقدیر از نگاه بلند استاندار ارزشی مازندران در توسعه گردشگری بیان کرد: در این فرصت باقیمانده تلاش ما این است که از دل این رویداد برنامه های اجرایی و عملیاتی درآوریم و مازندران را به عنوان قطب تندرستی منطقه معرفی کنیم. استان ما ظرفیت بسیار خوبی در حوزه گردشگری تندرستی دارد و امیدواریم این رویداد مهم را هرساله اجرا کنیم و تحقق آن مستلزم حمایت استاندار، وزارت میراث فرهنگی و سایر دستگاه های مرتبط است.
خوشبختانه بسترها در حال شکل گیری است و رایزنی های ما با اکو و سایر نهادهای بین المللی روند موفقیت آمیزی داشته است. دغدغه مدیر کل جوان و متخصص گردشگری مازندران ما را پای کارآورد.
دکتر مجید زنگوئی دبیرکل مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه نگاه وزارت گردشگری به ویژه معاونت گردشگری این وزارتخانه به گردشگری تندرسی و سلامت در کشور مثبت و مصمم است با اشاره به دغدغه مندی مدیر کل میراث مازندران در مباحث تخصصی و نوین حوزه گردشگری گفت: پیگیری های مجدانه و عزم دکتر برزگر موجب شد تا ما به استان مازندران به صورت جدی تر نگاه کنیم و بر اساس رویکردی که در وزارتخانه و اداره کل مازندران حاکم است اقدام به همکاری های دوجانبه برای پایلوت کردن مازندران در بخش گردشگری تندرستی که زیرساخت ها و ظرفیت های فراونی در استان دارد ورود کنیم.
برندسازی مازندران در گردشگری باید محقق شود دکتر زنگوئی اظهار کرد: مازندران در حوزه گردشگری سلامت ظرفیت های فوق العاده دارد. اما در حوزه برند سازی اتفاق خاصی نیفتاده است که باید در این حوزه تلاش کنیم. وی افزود: دکتر برزگر از روزهای نخست تصدی مدیرکلی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران، دغدغه معرفی ظرفیت های این استان در سطح بین المللی دارد و وجود این مقدار عشق به کار و خدمت در مدیران انگیزه های ما را مضاعف می کند.
زنگوئی با اشاره به برگزاری گردشگری بین المللی تندرستی در مازندران بیان کرد: اقدامات و مذاکرات لازم با نهادهای بین المللی صورت پذیرفت و قرار شد یک هم افزایی صورت گیرد تا بتوانیم از کلیه ظرفیت های موجود، برای پیاده سازی و معرفی این رویداد در سطح بین المللی استفاده نماییم.
دبیرکل مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی تصریح کرد: نگاه معونت گردشگری وزارتخانه در توسعه گردشگری تندرستی مثبت و برنامه ریزی جدی در حوزه سلامت از اهداف مهم این معاونت است. این مهم در معرفی ظرفیتهای مازندران به کشور اسلامی و دیگر کشورهای جهان می تواند دستآورد خوبی در استان داشته باشد. * برنامه ریزی در برگزاری مورد توجه باشد وی تاکید کرد: برای برپایی رویداد بین المللی گردشگری تندرستی برنامه ریزی درستی صورت گیرد.
زنگوئی در پایان بیان کرد: دو کنگره بین المللی سلامت کشورهای اسلامی و رویداد بین المللی بیمارستانهای خصوصی در کشورهای مختلف برگزار میشود و علاوه برآن در هند و دبی نیز برنامههایی در دست اقدام است.