باران شمال-هادی عالی: سرعت بالای تعاملات و ارتباطات جهانی در سایه دانش و تکنولوژی در قرن اخیر موجب ایجاد مفاهیم با اهمیتی چون دیپلماسی (فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی ، آموزشی، ورزشی ) شده است. در دنیای امروز، برد و توسعه با کشورهایی است که در تحقق حوزه های مختلف این مفاهیم بهتر و اصولی تر […]
باران شمال-هادی عالی: سرعت بالای تعاملات و ارتباطات جهانی در سایه دانش و تکنولوژی در قرن اخیر موجب ایجاد مفاهیم با اهمیتی چون دیپلماسی (فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی ، آموزشی، ورزشی ) شده است.
در دنیای امروز، برد و توسعه با کشورهایی است که در تحقق حوزه های مختلف این مفاهیم بهتر و اصولی تر عمل کنند و به اصطلاح بازار جهانی را در هر یک از حوزه های ذکر شده در دست بگیرند.
ساده ترین و در عین حال کامل ترین تعریف از دیپلماسی سیاسی را بهره گیری از ظرفیت های آموزشی به ویژه در حوزه آموزش عالی در جهت بسط تفاهم و درک مشترک و تصویر سازی مثبت از کشور می دانند.
موضوعی که جمهوری اسلامی اخیر ا به آن اهتمام ویژه دارد و سعی می کند با افزایش مبادلات آموزشی در نقاط مختلف جهان به ویژه در کشورهای همسایه و کشورهایی که زمینه های فرهنگی مشترک دارد به تحقق این مهم دست یابد.
استان مازندران در این مورد نیز مثل بسیاری از موارد دیگر، پیشگام است و اساسا طرح موضوع دیپلماسی آموزشی ایران در اواخر سال ۱۴۰۱ از طریق استان مازندران با حضور وزیر آموزش و پرورش مطرح شد.
پس از آن با کمک متولیان آموزش و پرورش مازندران مراحل اولیه این طرح تدوین گردید تا پس از بررسی ها و تاییدات لازم، قابلیت اجرایی یابد.
حسین کمالی مدیرکل آموزش و پرورش مازندران به تازگی در نشست خبری بخشی از اظهاراتش خود را به این موضوع اختصاص داد و مازندران را پیشتاز طرح دیپلماسی ایران عنوان کرد.
وی از تدوین طرح دیپلماسی آموزشی جمهوری اسلامی ایران به پیشنهاد استاندار مازندران و تلاش معلمان نظام تعلیم و تربیت استان خبر داد و افزود: “برای تدوین این طرح، تلاش های بسیاری صورت گرفته و دبیرخانه دائمی دیپلماسی آموزشی کشور در آموزش و پرورش استان تشکیل خواهد شد.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران تصریح کرد: هدف عمده از این طرح این است که از طریق دیپلماسی آموزشی، توسعه گردشگری در مازندران و حوزه های بین المللی تقویت شود و اقدامات خود را در حوزه دیپلماسی عمومی از طریق آموزش و پرورش و دانشگاه ها ارتقا دهیم.
کمالی با بیان اینکه دیپلماسی آموزشی بر ارتقای کمیت و کیفیت مدارس استان تاثیر خواهد داشت، گفت ما با پیشگامی آقای استاندار از طریق دیپلماسی آموزشی، می توانیم بسیاری از مناسبات تجاری و فرهنگی مناطق را تقویت کنیم.
وی همچنین به اهداف دشمنان و هجمه آنها علیه نسل جوان از طریق تولیداتی مثل فیلم، برنامه های ماهوارهای و فضای مجازی نیز اشاره کرد و افزود: اگر نظام تعلیم و تربیت نقش خود را به خوبی انجام ندهد، نسل جوان با خطراتی مواجه خواهند شد”.
پیش از این نیز دکتر حسینی پور استاندار مازندران در جلسه شورای آموزش و پرورش استان با بیان اینکه طرح امکان سنجی دیپلماسی آموزشی ایران با کشورهای جهان به ابتکار آموزش و پرورش مازندران آماده شده است، افزود: “با اجرای طرح جامع دیپلماسی آموزشی، مازندران به عنوان مرکز اصلی توسعه روابط خارجی آموزشی کشور تبدیل می شود و در واقع اجرای طرح دیپلماسی آموزشی، بر وزن تاثیر گذاری آموزش و پرورش مازندران در سطح ملی می افزاید.
وی با اشاره به اینکه دیپلماسی آموزشی کشور با مشارکت دانشگاهها و شرکتهای دانش بنیان در مازندران باید شکل بگیرد و در تعالی و توسعه استان نقش آفرینی کند، گفت: مازندران به عنوان قطب پذیرش دانش آموزان خارجی برای برگزاری المپیادهای مهم علمی و بین المللی، از طریق اجرایی شدن طرح اتوماسیون عمومی تبدیل شود”.
به گزارش باران شمال، گام مهمی در دولت سیزدهم و در زمان استانداری دکتر حسینی پور در حال انجام است که می تواند تا سالیان دراز منشا خدمات خیر باشد.
گام مهمی که اثرات و نتایج کشوری دارد و پیشگامی مازندران می تواند نگاه مسئولان و سران کشور را به این استان که سرشار از ظرفیت های انسانی و نخبگانی است تغییر دهد.
مطمئنا همه دست اندرکاران این حوزه در تلاش اند تا به نحو شایسته از پس این طرح و مبانی اجرایی آن برآیند و همه پیش نیاز ها و پس نیازهای آن را در نظر گیرند.
در گام نخست باید از مازندران و مدارس این استان آغاز کرد و می طلبد همه معلمان و دانش آموزان استان از این طرح و اهداف آن آگاهی یابند.
همچنین نیاز است با اجرای این طرح، مدارس ایرانی خارج از کشور در مازندران و استان های دیگر کشور فعال تر شوند و به عنوان محور اصلی فعالیت گردشگری آموزشی در مازندران تعیین گردند.
و بسیاری از موارد دیگر که نیازمند ورود صاحبنظران و کارشناسان این حوزه است. ما در پایان برای مجریان این طرح آرزوی موفقیت و سربلندی داریم.