باران شمال-هادی عالی: بازدید استاندار مازندران از سد هراز و جاده جایگزین آمل، سرخط خبرهای استان در روزهای اخیر محسوب می شود. پروژه ای که سالیانی درازی در دست احداث قرار دارد و به اصطلاح خاک می خورد. قبل از پرداختن به جزئیات این طرح، ذکر چند نکته ضروری است. نخست آن که مازندران در […]
باران شمال-هادی عالی: بازدید استاندار مازندران از سد هراز و جاده جایگزین آمل، سرخط خبرهای استان در روزهای اخیر محسوب می شود. پروژه ای که سالیانی درازی در دست احداث قرار دارد و به اصطلاح خاک می خورد.
قبل از پرداختن به جزئیات این طرح، ذکر چند نکته ضروری است. نخست آن که مازندران در مقوله جمع آوری آب های سطحی در دهه های گذشته از استان های ضعیف و حتی نا موفق کشور بوده و آمارهای رسمی، رقم کمتر از ۱۰ درصد را نشان می دهند.
مطمئنا این رقم برای استان پر بارانی مثل مازندران که چند ده رود و یک دریاچه بزرگ دارد، فاجعه است که آب های سطحی آن بلا استفاده به دریا می ریزند!
دوم آن که مازندران رتبه نخست تولید محصولات مختلف کشاورزی را در اختیار دارد و موفقیت در مقوله مهار آب های سطحی می تواند برای توسعه استان بسیار موثر باشد.
کما اینکه در سال های اخیر به دلیل کاهش بارندگی ها شاهد پایین آمدن سطح اراضی زیر کشت استان به خصوص برنج هستیم که اگر این روند، افزایش می یافت مازندران می توانست حتی تا مرز کفایی این محصول در سطح کشور پیش برود.
سوم آن که سرمایه گذاری مناسب در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی، می تواند به رشد و توسعه کشاورزی و افزایش نقش مازندران در این بخش کمک کند و زمینه ساز ایجاد تحولاتی شگرف در حوزه سرمایه گذاری کشاورزی باشد.
توجه به این ۳ نکته در مازندران برای هر دولتی که به آب و خاک این استان توجه داردریال ضروری است. دولت سیزدهم هم تا اینجای کار علیرغم همه فشارهای اقتصادی و کمبودهای اعتباری تلاش کرد این نکات مهم را در حد توان خود رعایت کند.
اظهارات مختلف حسینی پور استاندار مازندران و دیگران مدیران مربوطه استان همچنین عملکرد آن ها تا حدود بسیاری موید این موضوع است و خوشبختانه اقدامات خوبی در استان در دست اجراست.
شاید می شد عملکرد موثرتری را شاهد باشیم ولی خب در شرایط فعلی، بضاعت کشور و استان همین است و اجرای کامل این مقدار نیز می تواند به توسعه استان کمک کند.
یکی از اقدامات دولت سیزدهم در توسعه کشاورزی مازندران، تامین منابع آبی استان با تکمیل پروژه های خاک خورده و سدهایی مثل هراز، کسلیان و غیره است که در اولویت برنامه های تیم حسینی پور در استان قرار دارند.
در این میان می توان پروژه تکمیل سدهای هراز را در صورت تکمیل و بهره برداری، یکی از اقدامات ماندگار و موثر دولت سیزدهم در مازندران نام برد.
سدی که در ۲۰ کیلومتری جنوب آمل قرار دارد و در واقع، بزرگترین سد شمال کشور و چهارمین سد بزرگ خاکی ایران محسوب می شود.
این پروژه که به عنوان سد منگل هم در طراحیهای اولیه شناخته میشود در سالهای ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ ردیف اعتباری در بودجه ملی کشور را دریافت کرد و در سال ۱۳۸۵ مورد مطالعه مهاب قدس (خدمات مهندسی آب سپاه) قرار گرفت.
اما عملیات اجرایی آن به دلیل برخی اختلافات زیستمحیطی، اجتماعی و حتی سیاسی، حدود ۱۹ سال در معاق و بلاتکلیفی ماند. تا اینکه در سال ۱۳۸۹ عملیات اجرایی آن شروع شد. ضمن اینکه عملیات اجرایی جاده جایگزین آن در سال ۱۳۹۴ کلید خورده بود.
از مهم ترین اهداف احداث این سد می توان به مهار سالانه میلیاردها مترمکعب آب رودخانه بزرگ هراز و در مجموع مهار حدود ۲۷ درصد از آب سطحی استان اشاره کرد.
همچنین تولید ۲۵ مگاوات برق در مرحله نخست با بهرهبرداری از سد هراز آمل و تحت پوشش قرار گرفتن حدود ۱۰۰ هزار هکتار از شالیزارهای کمآب شهرستانهای آمل، بابل، بابلسر، فریدونکنار، نور و محمودآباد، همچنین کنترل سیلاب های رودخانه، توسعه ظرفیتهای اقتصادی و گردشگری و توریستی منطقه و… از دیگر اهداف بزرگ احداث این سد هستند.
در مجموع و در یک پاره گراف، از مهمترین شاخص ها و ویژگی های این پروژه می توان به مواردی چون بلندترین و بزرگترین سد مخزنی شمال ایران، دارای بزرگترین تاج سدهای شمال ایران، بهرهبرداری از اولین مدل هیدرولیکی و اصلاحشده سامانه تخلیه سیلاب ایران، چهارمین سد بزرگ از نوع خاکی با هسته رسی ایران، تأمین آب شرب و کشاورزی شش شهر مرکزی استان مازندران، رونق ۹۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان مازندران، تولید ۲۵ مگاوات برق و تولید انرژی ۱۵۵ مگاوات ساعت در سال، احداث جاده و مسیر جایگزین جهت تردد وسائل نقلیه به طول ۱۱ کیلومتر، احداث چندین تونل در مسیر جاده جایگزین، ایجاد طرحهای گرشگری، بهسازی منطقه و… اشاره کرد.
با این حال این سد هنوز در دست اجرا قرار دارد و بار ساخت و تکمیل آن که از اهمیت بسیاری برخوردار است، بر دوش دولت سیزدهم قرار گرفت و نماینده عالی دولت در استان از ماه های آغازین کار خود پیگیر اجرای این پروژه شد.
استاندار مازندران آبان ماه سال گذشته در شورای برنامه ریزی استان مازندران با تاکید بر تکمیل پروژه های سدسازی در استان گفت: «یکهزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل سد هراز تخصیص یافته که باید پیگیری شود و با توسعه و تکمیل سدها ظرفیت مهار آبهای سطحی در استان افزایش خواهد یافت.
حسینی پور، تأمین اعتبارات ملی برای تکمیل طرحهای عمرانی و زیرساختی را لازم دانست و گفت: جذب سرمایه گذاری و اعتبار اولویت مهم و اصلی دستگاههای اجرایی به شمار میرود».
پیگیری جدی، چانه زنی و لابیگری مستمر برای جذب اعتبارات لازم جهت تکمیل این پروژه همچنان ادامه یافت و خوشبختانه با توجه به شرایط کشور، به نتایج مناسبی هم منتج شد.
اهمیت این پروژه موجب شد استاندار مازندران اخیر از این سد و روند ساخت آن بازدید کند و حضورا و شخصا در جریان کاستی ها و موانع اجرای آن قرار گیرد.
حسینی پور در حاشیه این بازدید نکات بسیار مهمی را در باره این سد بیان کرد که در ادامه به مهمترین بخش های ان می پردازیم.
۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای سد هراز
استاندار با بیان اینکه روند تکمیل سد هراز در دولت سیزدهم شتاب گرفت و دولت تاکنون ۵۰۰ میلیارد تومان در این سد سرمایه گذاری کرد، گفت: در هفته جاری جهت شتاب بخشی به روند تکمیل سد هراز جلسهای برای گره گشایی از این طرح راهبردی تصمیم گیری خواهد شد. چرا که با توجه به محدودیتهای آبی پیش روی مازندران تکمیل این طرح برای استان بسیار حائز اهمیت و استراتژیک است.علاوه بر ظرفیت استانی تلاش میکنیم تا از اعتبارات ملی برای شتاب بخشی به روند تکمیل این سد بهره گیریم.
نماینده عالی دولت در استان با توجه به محدودیتهای آبی پیش روی مازندران تکمیل این طرح برای استان بسیار حائز اهمیت و استراتژیک است، افزود: ساخت این سد با ظرفیت مولدسازی و تهاتر شتاب میگیرد. چرا که مولد سازی و تهاتر یک ظرفیت خوبی است که برای تامین منابع مالی این طرح اثر بخش است.در حال حاضر تمامی دستگاههای مرتبط با این طرح وظایف خود را به خوبی انجام میدهند اما تامین مالی مهمترین مسأله برای این طرح است.
وی با اعلام اینکه بر اساس آخرین برآوردی که صورت گرفته بود برای تکمیل این سد، دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است، گفت: اگر منابع مالی برای سد هراز تامین شود، این سد تا سه سال آینده به بهره برداری خواهد رسید. البته بسیار برای ما جای خرسندی است که با استفاده از متخصصان ایرانی و بدون دخالت هیچ شرکت خارجی این سد و طرح بزرگ در حال تکمیل است.
حسینی پور در خصوص جاده جایگزین مسیر سد هراز نیز بیان داشت: هر چند به صورت موقت بخشی از این طرح با جاده موقت مورد استفاده قرار می گیرد اما همه تلاش ما این است تا خردادماه سال آینده بتوانیم این طرح را افتتاح کنیم.
استاندار مازندران، اضافه کرد: سد هراز تاکنون ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و همچنین جاده جایگزین سد هراز ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که دو لاین شامل ۱۱ کیلومتر و نیم و هر لاین حدود سه کیلومتر و نیم تونل دارد.
حرف پایانی
به گزارش کرانه شمال، اهمیت احداث و بهره برداری این پروژه در تحقق ۳ نکته مهمی که در سطور بالاتر ذکر شد، اجتناب ناپذیر است و کسی نمی تواند نقش بسیار حیاتی سد هراز را در توسعه بخش کشاورزی منطقه منکر شود.
حتی این پروژه می تواند با توجه به اینکه این سد در مسیر مواصلاتی تهران به مازندران قرار دارد در توسعه گردشگری مازندران نقش ممتازی ایفا کند و یکی از ظرفیت مهم گردشگری برای استان مازندران محسوب شود.
به امید آنکه با همکاری و همدلی همه دستگاه های مرتبط این پروژه هر چه زودتر به اتمام برسد.