باران شمال: به نقل از کرانه، همانطور که در خبرهای یکی دو روز اخیر از نظرتان گذشت، اختیارات استانداران افزایش یافت. ماجرا از این قرار است که در جلسه اخیر رئیس جمهور با شورای عالی اداری اعلام شد اختیارات و وظایف استانداران ارتقا یافته و بخشی از انتصابات مدیران استان، حتما باید با اخذ نظر […]
باران شمال: به نقل از کرانه، همانطور که در خبرهای یکی دو روز اخیر از نظرتان گذشت، اختیارات استانداران افزایش یافت.
ماجرا از این قرار است که در جلسه اخیر رئیس جمهور با شورای عالی اداری اعلام شد اختیارات و وظایف استانداران ارتقا یافته و بخشی از انتصابات مدیران استان، حتما باید با اخذ نظر مثبت استاندار صورت گیرد و نظارت بر این اختیارات با وزارت کشور خواهد بود.
نکته جالب ماجرا اینجاست که روزنامه کرانه، قبل از نشست سید ابراهیم رئیسی با شورایعالی اداری در یادداشتی با تیتر «مهار مارپیچ افسارگسیخته در پیچ وخم های میدان خدمت» به تداوم دومینوی تحولات هوشمندانه در سطح کشور به ویژه در استان مازندران، پرداخته بود و خواستار آن شد که چراغ بسیاری از پروسه های چندلایه تحول گرایانه در سازمان های اداری و خدمات رسان روشن شود.
روزنامه کرانه در این یادداشت با استناد به سند تحول و اسناد بالادستی در نقشه جامع آمایش، خواهان تکیه بر دانش و ظرفیت بومی و بهره گیری از مزیت های منطقه ای شده بود و از دیپلماسی فعال و پویا، نظام دقیق مسائل و حل المسائل، شفافیت و ویژگی های دیگر سخن گفته بود.
به کزارش کرانه، دقیقا ساعاتی پس از انتشار گزارش ما، رئیس جمهور با اشاره به تکلیف و تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر ایجاد تحول و چابکسازی در ساختار اداری کشور، در چارچوب ابلاغی سیاستهای کلی نظام اداری، اتخاذ تصمیمات متقن و جدیت در اجرای آنها را لازمه ایجاد تحول در نظام اداری دانست.
رئیسی همچنین به قانون ارتقای سلامت اداری به عنوان یکی از قوانین بسیار خوب و متقن، اما مغفول مانده در نظام اداری کشور اشاره و بر اهتمام بیشتر برای اجرای آن تاکید کرد.
وی با تاکید بر اهمیت ایجاد انگیزه مثبت و سازنده در کارکنان اداری، برقراری عدالت در پرداخت حقوق و مزایا در ادارات را بهعنوان یکی از مهمترین عوامل ایجاد انگیزه و افزایش بهرهوری در ادارات ضروری دانست.
موضوعات مهمی که در یادداشت کرانه نیز بر آن ها تاکید شده بود و با بررسی آسیب شناسی موانع تحول و توسعه مازندران، به برخی پیچ های چند لایه مانند نیروی انسانی و رفتار سازمانی به ویژه در دستگاه های دولتی، عمومی و خدمات رسان اشاره کرده بودیم.
نگارنده یادداشت کرانه از توانمندسازی و استاندارد سازی رفتار سازمانی با محوریت تکریم ارباب رجوع و تکریم همکاران منطبق با ماموریت های محوله، همچنین طراحی و پیاده سازی در برنامه های آموزشی بسیاری از سازمان ها، سخن گفته بود و به بررسی دقیق و موشکافانه و میدانی از سبک رفتاری کارکنان پرداخت.
رئیس جمهور هم در این نشست، راهاندازی سامانههای یکپارچه اداری را اقدامی بسیار مفید و موثر در ارتقای سلامت اداری دانست و در عین حال خاطرنشان کرد: در کنار بهکارگیری تمام توان برای تکمیل هر چه سریعتر دولت هوشمند، ایجاد انگیزه مثبت و کافی در کارمندان هم باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
رئیسی با تاکید دوباره بر اهمیت دو عامل ایجاد عدالت در پرداختها و ارتقای سلامت اداری، در ارتقای بهرهوری نظام و سازمان اداره کشور، اقدامات انجام شده برای ایجاد تحول در نظام اداری و ارتقای بهرهوری در دو سال گذشته را ناکافی دانست و بازنگری در تدابیر اتخاذ شده و اقدامات صورت گرفته برای تحقق این اهداف را خواستار شد.
رئیس جمهور همچنین بر ضرورت بهرهگیری حداکثری از ظرفیتهای سازمان اداری و استخدامی برای رفع موانع و مشکلات پیشروی ایجاد تحول و ارتقای بهرهوری در نظام اداری کشور تاکید کرد.
در بخش پایانی یادداشت کرانه بر افزایش اختیارات مدیران زبده و کاربلد، تاکید شده بود و آن عاملی بر تنگ نمودن عرصه بر کارکنان متمرکز بر امورات خارج از شئونات سازمانی، قلمداد نمود.
اتفاقا در جلسه اخیر رئیس جمهور با شورای عالی اداری این موضوع مورد توجه قرار گرفت و با توجه به افزایش پیچیدگیهای محیطی و سازمانی، بازنگریهای صورت گرفته در آییننامه قبلی اختیارات و وظایف استانداران که مربوط به سال ۱۳۷۷ بود، به تصویب رسید و بر اساس آن، اختیارات و وظایف استانداران ارتقا یافته و تاکید شد بخشی از انتصابات مدیران استان، حتما باید با اخذ نظر مثبت استاندار صورت گیرد و نظارت بر این اختیارات با وزارت کشور خواهد بود.
اگر این مصوبه به نحو شایسته اجرایی گردد، منجر به افزایش مسئولیت و مشارکت مسئولان استانی، شهری و مردم مناطق در حل مسائل و آبادانی کشور خواهد شد.
موضوعی که در قانون اساسی و همه رویکردهای نظام موضوعی، کاملاً پذیرفته شده محسوب میشود و از قبل برای آن ساز و کارهای متنوعی در نظر گرفته شده که در نهایت به ارتقای جایگاه و هویت نهادی استانداری به عنوان یکی از مهمترین این ساز و کارها منجر می گردد.
هدف ما از بررسی این نشست و محتوای یادداشت ما آن است که منتقدان روزنامه کرانه بدانند تلاش ما بر پرداختن به موضوعات اصلی و برنامه های کلان کشور با نگاه منطقه ای و استانی است.
ما با این گونه کارها می خواهیم به تیم دولت در استان کمک کنیم تا در عرصه های نوین و جدید کشور پیشقدم باشد و جلوتر از سایر استان ها حرکت کند.
زیرا که مازندران با انبوه نعمات و برکات خدادادی به تنهایی می تواند خود را به عنوان استانی پیشرفته و مترقی در سطح کشور و حتی منطقه معرفی نماید و در تحقق این مهم، رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی و بازوی توانمند مدیران و مسئولان می توانند بسیار کمک کننده باشند.