باران شمال: یکی از مسائلی که مازندران از آن رنج می برد و با استمرار این روند در ینده با چالشی بزرگ مواجه خواهد شد، کاهش سطح تراز آب دریاست. بر اساس آمارهای منتشره از نهادهای رسمی، از سال ۱۳۷۴ شمسی تاکنون بیش از ۱.۵ متر از سطح تراز آب دریای خزر کم شده و […]
باران شمال: یکی از مسائلی که مازندران از آن رنج می برد و با استمرار این روند در ینده با چالشی بزرگ مواجه خواهد شد، کاهش سطح تراز آب دریاست.
بر اساس آمارهای منتشره از نهادهای رسمی، از سال ۱۳۷۴ شمسی تاکنون بیش از ۱.۵ متر از سطح تراز آب دریای خزر کم شده و طی سالهای گذشته تراز منهای ۲۸ را به صورت میانگین تجربه نمود.
گرم تر شدن کره زمین، کاهش بارندگی ها، احداث سدهای غیرکارشناسی، انحراف مسیر رودخانه ها، و… از جمله علل پسرفت آب خزر هستند و علیرغم هشدار کارشناسان چندان به این مهم توجه نمی شود.
مطمئنا استمرار این روند تا انتهای قرن حاضر، منجر به چالشهای بزرگی خواهد شد و می تواند تبعات منفی بسیاری به همراه داشته باشد و زیرساختهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ما را تحت تاثیر قرار دهد.
این مقدمه را گفتیم تا به اثر نوسانات سطح تراز آب دریای خزر بر روی بنادر اصلی شمال کشور برسیم. بنادری که هر کدام نقش بسیار مهمی در جابجایی کالا و تردد دریایی دارند.
کارشناسان می گویند اگر به هر دلیلی حوضچههای این بنادر تحت تاثیر کاهش سطح تراز آب دریای خزر قرار گیرد، ظرفیت کاربری ناوبری دریایی ما کاهش پیدا خواهد کرد و در نتیجه خسارت بسیار سنگینی را متحمل خواهیم شد.
تمامی اسکلههای مازندران در بندر نوشهر، اسکله صدرا و اسکله بندر امیرآباد و نیروگاه نکا، تحت تاثیر فرآیند جابجایی و کاهش یا افزایش آب دریای خزر قرار هستند و قطعا با کاهش سطح آب و انباشت مواد رسوبی کارایی آنها نیز کاهش می یابد.
از قضا حدود یک ماه قبل، محمدعلی محسنی بندپی نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس در گفت و گو با کرانه، از این مساله سخن گفته بود و اینکه کاهش سطح آب و انباشت گل و لای در طول این سال ها موجب محدود شدن تردد کشتیهای حامل بارهای مختلف گشته و مشکلاتی در این زمینه ایجاد نمود.
وی، همچنین از پیگیری موضوع توسط معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان بنادر و دریانوردی کشور طی بازدید حضور از این بندر و بخش های مختلف آن سخن گفته بود.
نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس افزود: در این نشست پیرامون رفع مسائل بندر مقرر گردید که نخست، اقداماتی عاجل برای لایروبی ورودی بندر نوشهر صورت پذیرد.
وی با اظهار اینکه می توان از طریق رایزنیها در سطح هیات دولت و دستگاههای اجرایی حتی بخش خصوصی، اعتبارات لازم جهت خرید پس کرانه و افزایش فضای عرصه بندر را محقق سازیم، افزود: با تحقق اقداماتی اینچنینی می توان از زیان ده شدن بندر نوشهر جلوگیری کرد. برای همین در تلاش هستیم تا مسائل موجود این بندر از قبیل لای روبی، راه دسترسی، پس کرانه و … را مرتفع سازیم.
اگر پیگیر خبرهای استان باشید، لابد با خبر شده اید که مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران به تازگی از اختصاص حدود یکهزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح لایروبی آبراه دسترسی به حوضچه منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر خبر داد.
سعید کیاکجوری با بیان اینکه پیمانکار اجرای این طرح قرارگاه خاتم الانبیا انتخاب شده و قرار است به زودی با استقرار تجهیزات و ماشین آلات در حوضچه بندر نوشهر این عملیات را شروع کند، افزود: پسروی و کاهش سطح تراز آب دریای خزر در شمال کشور در دهه ۷۰ تاکنون به عنوان یک چالش اساسی است به گونه ای که مسیرهای تردد ناوگان حمل و نقل دریایی منتهی به بنادر که آبراه نامیده می شود دچار مشکل کرده است.
خبر خوشحال کننده ای که می تواند تا حدود بسیاری از حواشی بندر نوشهر بکاهد و رونق آن را هم در حوزه تجاری و هم در حوزه گردشگری سرعت بخشد.
چرا که بندر نوشهر یکی از مهمترین بنادر اقتصادی، تجاری و گردشگری ایران و نزدیکترین بندر به پایتخت تهران است که سالانه حجم زیادی کالا از کشورهای حاشیه دریای خزر از طریق این بندر مبادله میشود و می توان با رونق اسکله های تفریحی در زمینه اقتصاد دریا محور و گردشگری دریایی نیز اقدامات موثری در سطح کشور و منطقه انجام داد.
چون ساخت اسکلههای تفریحی یکی از برنامههای پیشنهادی مسئولان استان و آرزوی دیرینهای مردم بود که ۵ سال قبل استاندار وقت از تصویب ۱۳۴ نقطه برای ساخت اسکلههای تفریحی گردشگری خبر داده بود، اسکلههایی که به گفته او پس از بررسی توسط دستگاههای اجرایی استان در شهرستانهای رامسر، تنکابن، جویبار، عباس آباد، چالوس، نوشهر، نور، بابلسر، فریدونکنار، میاندورود، بهشهر و محمودآباد تایید و تصویب شد.
برزگر مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز در این باره به باشگاه خبرنگاران گفت: ۱۳۴ اسکله دریایی گردشگری در طول ۴۷۰ کیلومتر نوار ساحلی مازندران مکان یابی شده اند و سرمایه گذارانی نیز برای ساخت این اسکلهها اعلام آمادگی کردند و اقدامات برای رفع مسائل قانونی آن در دست انجام است.
به این ترتیب دوباره شاهد رونق بندر نوشهر خواهیم بود. پیش از این در خبرها آمده بود که با کاهش سطح تراز آب دریای خزر و در پی آن کاهش ظرفیت بارگیری کشتیهای تجاری در این دریا، نخستین فروند کشتیهای نسل جدید ساخت روسیه -نیکلای اورلو (Nikolay Orlov)- در بندر نوشهر پهلو گرفت.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران در ادامه اظهارات خود پیرامون طرح لایروبی آبراه منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر ابراز امیدواری کرد: با به سرانجام رسیدن این طرح در سال جاری تا حدودی این دغدغه آمد و شد کشتی ها در بخش تخلیه و بارگیری کالا برطرف شود.
وی طول آبراه بندر نوشهر را یک مایل دریایی اعلام کرد و گفت: بندر نوشهر به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی غرب مازندران از جایگاه ویژه ای برخوردار است و برای حدود یک هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.
حرف آخر
ظرفیت های بندر نوشهر در حوزه اقتصادی و گردشگری بسیار است و توسعه اقتصادی و توسعه گردشگری نیز هیچ منافاتی با هم ندارند. بنابراین نیاز است با استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران و همت مسئولان در آینده نزدیک شاهد اتفاقات خوبی در این بندر باشیم.
بندری که اکنون برابر آمار یک هزار نفر به صورت مستقیم و دست کم سه هزار نفر غیر مستقیم در منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر مشغول فعالیت هستند و با رونق آن نیز قطعا این آمار ارتقا خواهد یافت.