باران شمال: محور ساری- قائمشهر به نوعی چهار راه استان های تهران و مازندران محسوب می شود که از یکسو پایتخت را به گرگان و مشهد متصل می کند، از سویی دیگر به چالوس و رشت. از شمال به جویبار، بابلسر و دریا اتصال دارد و از جنوب به کیاسر و سمنان و…. کمترین فایده […]
باران شمال: محور ساری- قائمشهر به نوعی چهار راه استان های تهران و مازندران محسوب می شود که از یکسو پایتخت را به گرگان و مشهد متصل می کند، از سویی دیگر به چالوس و رشت. از شمال به جویبار، بابلسر و دریا اتصال دارد و از جنوب به کیاسر و سمنان و….
کمترین فایده اجرای این طرح، سهولت در سفرهای استانهای شمالی غربی، جنوب مازندران و مسافران عبوری تهران به مشهد است که محوری بین استانی و منطقه ای محسوب می شود.
این آزاد راه تنها ۴۶ کیلومتر است و در دستور کار وزارت راه و شهرسازی در دولت دوازدهم قرار داشت که بنا به عللی چون عدم توجه کافی و نبود اراده لازم مسکوت ماند.
خرداد ماه سال ۱۳۹۵ بود که تصویب نامه هیات وزیران درباره ساخت آزاد راه قائمشهر- ساری به دستگاه های مرتبط ابلاغ شده بود و پس از گذشت ۷ سال هنوز این طرح در دست اجرا قرار دارد.
با روی کار امدن دولت سیزدهم و پیگیری های استاندار مازندران، همچنین سفر رئیس جمهور به مازندران و بازدید از بندر امیرآباد، اجرای این طرح در اولویت قرار گرفت.
اخیرا وزیر اقتصاد و دارایی در سفر به مازندران به اتفاق استاندار و دیگر مسئولان استانی از این طرح بازدید کرد که جزئیات بیشتر آخرین تصمیمات و اقدامات را از زبان خاندوزی و حسینی پور در ادامه این گزارش می خوانیم.
خاندوزی: تحقق کریدور شمال جنوب با ساخت این آزادراه
سید احسان خان دوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی با ورود به مازندران از مراحل اجرای طرح آزاد راه قائمشهر به ساری بازدید کرد و گفت: این پروژه یکی از طرح های اولویت دار استان و حوزه مرکز کشور تا شرق کشور و کریدور شمال – جنوب محسوب می شود که باید اجرای مراحل ساخت آن با رفع مشکلات اداری و هماهنگی میان مسئولان مریوطه سرعت یابد.
وی با بیان اینکه اجرای این طرح موجب کاهش بار ترافیک جاده های مازندران و رفاه حال هموطنان در سفرهای مسافرتی می شود، افزود: این محور در کاهش بار ترافیکی و ترانزیتی منطقه آزاد امیرآباد نیز گره گشا خواهد بود.
وزیر اقتصاد از مصمم بودن دولت برای تکمیل این طرح و ایجاد هماهنگی لازم میان مسئولان زیرنظر وزارت اقتصاد سخن گفت و گفت: پیگیری و دستور لازم به مدیرعامل بانک ملی داده شد تا تفاهمنامه با وزارت راه برای اجرایی شدن آزاد راه ساری – قائمشهر امضا شود. میزان سهم و مشارکت بانک ملی در این طرح ۳۵ درصد است که امیدواریم تفاهمات زودتر از موعد انجام شود.
خان دوزی ادامه داد: نیمه دوم باند آزادراه نیازمند تملک اراضی است و باید این تملک سریعتر صورت گیرد.
وی بیان کرد: همچنین با دبیر کمیسیون اقتصادی دولت و مجلس نیز صحبت شد تا مصوبهای از سوی هیأت وزیران در دستور کمیسیون قرار گیرد. امیدواریم با توجهای که دولت و استان به این پروژه دارند، بتوانیم آن را به سرانجام برسانیم.
خاندوزی در پایان از تلاش های دو ساله استاندار مازندران برای اجرایی شذن این طرح قدردانی کرد و گفت: بی شک وزارت اقتصاد و دارایی برای تامین مالی ساخت این آزادراه تلاش می کند.
حسینی پور: این پروژه ازمنویات رئیس جمهور است
سید محمود حسینی پور استاندار مازندران نیز در حاشیه بازدید از این پروژه اظهار کرد: توجه به منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد و توسعه محورهای منتهی به آن به دلیل اهمیتی که در تحقق کریدور شمال – جنوب و اتصال ترانزیت کشورهای cis و حاشیه دریای خزر به خلیج فارس و دریای عمان دارد از اهداف سفر رئیس جمهور به مازندران و منویات ایشان است.
وی افزوذ: قطعا اتمام این پروژه برای توسعه اقتصادی و تجاری کشور ایران حائز اهمیت است چرا که اتصال ترانزیتی بندر امیرآباد به بنادر جنوب را امکان پذیر خواهد کرد.
استاندار مازندران با تاکید بر اهمیت اجرای این آزاد راه برای دولت، تصریح کرد: طول آزادراه حدود ۴۶ کیلومتر است که بخش اعظم طول مسیر تملک شده و حدود ۱۵ کیلومتر از قائمشهر عبور می کند.
حسینی پور ادامه داد: ساخت آزادراه از مهمترین طرحهای عمرانی مازندران است و به همین منظور جلسات منظم و کاربردی برای رفع موانع در استان برگزار شده تا در رفع موانع موجود تسریع شود.
وی ادامه داد: این پروژه توسط قرارگاه خاتم در فاز اجرایی است و سفر اخیر وزیر اقتصاد به منظور بازدید و بررسی پروژه جهت تسریع روند و رفع موانع بوده است.
استاندار مازندران همچنین محور قائم شهر به ساری را یکی از جاده های پر ترافیک کشور برشمرد و افزود: با بازگشایی این آزادراه، شاهد کاهش ترافیک ناشی ازعبور به سمت گرگان و مشهد به ویژه ماشینهای سنگین خواهیم بود.
به گزارش باران امیدورایم این پروژه با رفع موانع موجود و تحقق اعتبارات مورد نیاز هرچه سریعتر به بهره برداری برسد تا فواید آن در حوزه ها گردشگری، تجاری، فرهنگی و… نصیب مازندران شود.