باران شمال: به نقل از کرانه، ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران یکی از رویدادها و موضوعات داغ کشور است که در راستای منویات رهبر انقلاب که گفته اند «امیدوارم روزی برسد که بتوانیم درب چاه های نفت را ببندیم و کشور را با صادرات غیر نفتی اداره کنیم» و راهبرد دولت سیزدهم نیز […]
باران شمال: به نقل از کرانه، ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران یکی از رویدادها و موضوعات داغ کشور است که در راستای منویات رهبر انقلاب که گفته اند «امیدوارم روزی برسد که بتوانیم درب چاه های نفت را ببندیم و کشور را با صادرات غیر نفتی اداره کنیم» و راهبرد دولت سیزدهم نیز «افزایش مبادلات تجاری و صادرات کالاهای غیرنفتی با کشورهای آسیایی، آفریقایی، و آمریکای لاتین» برگزار می شود.
این نمایشگاه از ۸ تا ۱۲ اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران و توسط شرکت توسعه صنعت نمایشگاه و رویداد در حال برگزاری است که احتمالا اخبار و حواشی مربوطه را از رسانه ها و فضای مجازی از نظر گذرانده اید.
تا اینجای کار، شواهد و اخبار منتشره گویای آن است نمایشگاه امسال هم که با حضور رئیسجمهوری، برای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی افتتاح شد. بهتر و باکیفیت تر از ۵ دوره قبلی است و برنامه ریزی جدی تری برای برگزاری آن صورت پذیرفته، از اینرو مجریان و دست اندرکاران، تلاش مضاعف تری برای آشنایی سایر کشور با تولیدات و محصولات غیرنفتی ایران انجام داده اند.
دعوت از صدها تاجر و بازرگان کشورهای دنیا، گام بسیار بلندی در این راه محسوب می شود و با توجه به وضعیت تحریمی کشور می توان گفت استقبال از نمایشگاه ایراناکسپو تا اینجای کار رضایت بخش بوده و باید دید نتایج حاصله و آمارهای مربوطه چه خواهد بود.
امیدواریم در نهایت، اهداف برگزاری این نمایشگاه که تقویت دیپلماسی اقتصادی، بازاریابی کالاهای ایرانی در داخل و خارج کشور، حمایت از بخش خصوصی و شرکت های مطرح کشور بوده، محقق شود و در یک کلام منجر به بیاثر کردن تحریمهای ظالمانه علیه مردم ایران گردد.
البته عملکرد نمایشگاه در دوره های قبل مثبت بوده و پیش بینی می شود، برگزاری پنجمین دوره این نمایشگاه منجر به انعقادها قراردهای متعدد با ارزشی بیش از یک میلیارد دلار شود.
اهمیت برگزاری این نمایشگاه به حدی است که مسئولان و دست اندرکاران کشوری و استانی از شخص رئیس جمهور و معاونانش گرفته تا وزیران و استانداران و… از آن بازدید نموده و آن را نقطه عطفی برای توسعه اقتصاد تک محوری و نفتی ایران دانستند.
از نگاه دیگر و جزئی تر می توان گفت این نمایشگاه بستری است برای تمام استان ها تا بتوانند هنرها، توانمندی ها و ظرفیت های غیر نفتی خود را به در سطح داخلی و خارجی عرضه کنند.
طبیعی است که هیچ استانی چنین فرصت بزرگی را از دست ندهد و سعی در رقابت با دیگر شرکت کنندگان داشته باشد. استان ما، هم از این قاعده مستثنی نبوده و با دستی پر، مقتدر و همه جانبه در این نمایشگاه حضور یافته است.
شرکت ۲۷ واحد تولیدی از مازندران در نمایشگاه اکسپو
به گفته بخشی مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری مازندران در سال گذشته پنج واحد تولیدی در نمایشگاه «ایران اکسپو» شرکت کرده بودند اما در اردیبهشت امسال ۲۷ واحد تولیدی از مازندران در این نمایشگاه شرکت کردند. چرا که نمایش توانمندی کالاهای تولیدی در این نمایشگاه فرصت مناسبی است تا ظرفیت های ممتاز تولیدی و صادراتی این استان در جهان مطرح شود.
وی با اشاره به اینکه پیش نیاز سرمایه گذاری و تولید، صادرات است، تصریح کرد: مازندران به عنوان یک استان مرزی و با زیرساختهایی که در آن وجود دارد از استانهایی است که با تولید ۷ میلیون تن کالای کشاورزی در ۱۷ محصول استراتژیک توان صادراتی بالایی دارد.
بخشی با تاکید بر اینکه برای پیشبرد راهبرد توسعه استان، ۱۲ زنجیره ارزش تعریف شده که دو زنجیره ارزش مرکبات وکیوی و گردشگری و صنایع دستی به عنوان ارزش برتر در حوزه صادرات مازندران معرفی شدهاند، اظهار کرد: رویکرد نمایشگاه اکسپوی امسال، بر این دو محصول است، در نمایشگاه سال گذشته ۵ واحد تولیدی از مازندران اما در سالجاری ۲۷ واحد تولیدی استان غرفه دارند و واحدهای لبنی و پایانههای صادراتی استان توانمندیهای خود را به نمایش میگذارند.
وی با اشاره به اینکه براساس سیاستهای دولت، استانداریها هم در اکسپوی امسال غرفه دارند، بیان کرد: مازندران در سالن ۴۱ غرفه ۱۰ یک فضای ۵۵ متری را در اختیار دارد که کارهای شاخص انجام شده در حوزه صادرات در استان را به نمایش خواهد گذاشت.
این مسئول با تاکید بر اینکه صادرات محصولات مرکبات مازندران در سال گذشته رشد داشته است، بیان کرد: سال گذشته ۵ هزار تن مرکبات در گمرکات استان ثبت شد و در سال ۱۴۰۲، نیز ۷۰ هزار تن، در بخش کیوی ۱۰ هزار تن و سال ۱۴۰۲ میزان ۲۰ هزار تن از این محصول صادر شده است که نشان میدهد پیگیری زنجیره ارزش استان، میتواند در توان صادراتی استان تأثیر خوبی داشته باشد.
در حاشیه برگزاری این نمایشگاه کوشش تبار معاون وزیر کشور از غرفه مازندران هم بازدید کرد و بهبود فضای کسب و کار و سرمایه گذاری در مازندران ابراز خرسندی کرد.
مازندران؛ استانی منسجم و دانش محور در نظام برنامه ریزی اقتصادی
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه مناطق وزارت کشور از مازندران به عنوان یکی از استان هایی نام برد که فضای کسب و کار و سرمایه گذاری در آن رشد یافته است.
محسن کوشش تبار در بازدید از غرفه مازندران در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴-تهران با اشاره به اینکه استان مازندران در نظام برنامه ریزی اقتصادی یک استان منسجم و دانش محور است، تصریح کرد: برنامه ریزی بلند مدتی در مازندران در به کارگیری شرکت های دانش بنیان و شناساندن شرکت های سرمایه گذاری در زمینه ظرفیت های صادراتی این استان صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان نیز به خوبی در رفع موانع و مشکلات فعال هستند و مازندران، استان بسیار راهبردی برای کشور به شمار می رود، افزود: مازندران در کریدور شمال جنوب قرار دارد و با تنوع تولید ۷۲ محصول کشاورزی در این استان وجود دارد قابلیت های صادراتی فراوانی دارد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه مناطق وزارت کشور با تاکید بر اینکه مازندران فضای مستعدی در زمینه تامین امنیت غذایی کشور دارد، اظهار کرد: استعداد ویژه مازندران در ۱۵ محصول؛ این استان را به یکی از استان های قابل توسعه در کشور تبدیل کرده است.
وی ظرفیت های وارداتی مازندران را با وجود سه بندر از توان افزایی بالایی در زمینه بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: می توان زیر ساخت های لازم از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی را در مازندران فراهم کرد و گزارش ها نشان می دهد؛ خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته، به نوعی رتبه استان در جذب سرمایه بهبود یافته و رضایتمندی و فضای نرخ بهبود کسب و کار و فضای سرمایه گذاری در مازندران ثبت شده است.
حضور پر رنگ شیلات مازندران در ششمین نمایشگاه اکسپو
قاسم کریم زاده مدیرکل شیلات مازندران در حاشیه بازدید از غرفه های ششمین نمایشگاه بین المللی توانمندیهای صادراتی ایران ( اکسپو ۲۰۲۴ ) با بیان این مطلب که در این غرفه از نمایشگاه شرکتها و بازرگانان از کشورهای مختلف دنیا از جمله یونان حضور داشته و ظرفیت و پتانسیل های شیلاتی در حوزه های مختلف بیان گردید، افزود: برگزاری این نمایشگاه فرصت خوبی برای تبادل اطلاعات و دانش فنی بین فعالان بخشهای مختلف صادراتی کشور می باشد که می تواند زمینه های انعقاد قراردادهای مختلف برای صادرات محصولات از جمله محصولات شیلاتی را فراهم نماید.