مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان اینکه نظام آموزشی باید بهگونهای طراحی شود که در آن آموزش محتوای فرهنگی و هویتی بهعنوان یک موضوع مرکزی در نظر گرفته شود، گفت: ادغام مفاهیم هویت ملی، تاریخ و فرهنگ در برنامههای درسی میتواند به ارتقای حس تعلق و شناخت جوانان از ریشههای فرهنگی خود کمک کند.
اختصاصی / باران شمال : محمد محمدی در گفتوگو با خبرنگاران با اشاره به ضرورت تقویت امید در دل جوانان بر اساس بیانات مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد:
در دوران معاصر، چالشهای فرهنگی و اجتماعی ناشی از تبلیغات معکوس و اطلاعات نادرست، بهخصوص در بستر فضای مجازی، نیازمند توجه جدی و اقدامات مؤثر است.
وی افزود:
تقویت امید در دل جوانان و مقابله با دسیسههای دشمن، موضوعی است که بهطور علمی، پژوهشی و فرهنگی باید مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان راهکارهای اصولی و مناسبی برای ارتقای روحیه عمومی جامعه بهویژه نسل جوان ارائه داد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تبلیغات معکوس و شایعات را یکی از ابزارهای راهبردی دانست و افزود:
امروزه، اطلاعات نادرست بهراحتی از طریق رسانههای اجتماعی گسترش مییابد. نتیجه این امر میتواند ناامیدی، بیاعتمادی و بحران هویت در میان جوانان باشد.
این مسئول ادامه داد:
بر اساس پژوهشهای اجتماعی، این وضعیت باعث ایجاد حس استیصال و ناتوانی در این نسل میشود که در رویارویی با چالشها، بهویژه چالشهای جهانی، در پنداشتهایشان تأثیرگذار است.
محمدی یاداور شد:
بیاعتمادی به آینده، جامهای از ناامیدی میپوشد که نه تنها بر جوانان بلکه بر تمامی اقشار جامعه تأثیر میگذارد. پژوهشهای روانشناسی تأثیر مثبت روحیه امید بر سلامت روان و کیفیت زندگی را تایید کرده و ضرورت ساختارهای حمایتی را در این زمینه روشن میکند.
وی مقابله با شیوههای دشمن، تولید و انتشار محتوای مستند و آموزشی را یکی از راههای موثر دانست و اظهار کرد:
برای مقابله با شایعات، نیاز به تولید محتوای مستند که بر پایه دادههای واقعی و علمی باشد وجود دارد. استفاده از نویسندگان و پژوهشگران در حوزههای مختلف فرهنگی و اجتماعی میتواند به ایجاد این نوع محتوا کمک کند. محتوا باید چالشها و موفقیتها را بهطور متوازن و محتاطانه و درعین حال جذاب، منعکس کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران شیوه دیگر مقابله را اینگونه اظهار کرد:
تشکیل کارگاههای آموزشی و گفتوگو محور، برگزاری کارگاههای آموزشی با هدف بهبود مهارتهای تفکر انتقادی، جنبشی بسیار مؤثر است. این کارگاهها میتوانند به جوانان کمک کنند تا توانایی تحلیل انتقادی اطلاعات را پیدا کنند و قادر به تمییز اخبار صحیح از نادرست باشند.
وی افزود:
نظام آموزشی باید بهگونهای طراحی شود که در آن آموزش محتوای فرهنگی و هویتی بهعنوان یک موضوع مرکزی در نظر گرفته شود. ادغام مفاهیم هویت ملی، تاریخ و فرهنگ در برنامههای درسی میتواند به ارتقای حس تعلق و شناخت جوانان از ریشههای فرهنگی خود کمک کند.
این مسئول با اشاره به اهمیت نقش آشنایی با پیشینه ایران در میان قشر جوان، بیان کرد:
آشنایی با تاریخ، فرهنگ و هنر کشور و اقوام مختلف میتواند به تقویت احساس هویت ملی در میان جوانان کمک کند. این هویت قومی و فرهنگی سرچشمهای از امید و استقامت در برابر مشکلات است. در این راستا، اجرای برنامههای آموزشی و فرهنگی که به معرفی و ترویج ارزشهای تاریخی و فرهنگی بپردازند، لازم و ضروری است.
محمدی امید آفرینی را محور تقویت اجتماعی دانست و گفت:
احساس مشارکت و اثرگذاری در جامعه میتواند به تقویت امید و اعتماد به نفس در جوانان کمک کند.
وی ادامه داد:
ایجاد نظامهای حمایتی برای فعالیتهای داوطلبانه و اجتماعی، میتواند روحیه همکاری و همبستگی را در جامعه تقویت و در نهایت، توجه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص تقویت امید در دل جوانان، نیازمند تلاشهای علمی، پژوهشی و رایزنیهای اجتماعی مؤثر است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، متذکر شد :
ایجاد بستری فرهنگی روشن و آموزشهای مستمر میتواند به ساختارهای اجتماعی کمک کند تا نسل جوان با امید و انگیزه بیشتری به آینده بنگرد. برای غلبه بر چالشهای کنونی، باید همگان با هم دست در دست هم داده و به سمت یک آینده روشن حرکت کنیم.
انتهای پیام