باران شمال – اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران که تصدی آن را مهندس نظری بر عهده دارد مدتهاست که راه خود را بخوبی یافته و در مسیر تحقق اهداف عالیه نظام و در مسیر توسعه زائی و توسعه نگری در حرکت است. اختصاصی باران شمال به قلم فرشته عالی – تصدی این […]
باران شمال – اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران که تصدی آن را مهندس نظری بر عهده دارد مدتهاست که راه خود را بخوبی یافته و در مسیر تحقق اهداف عالیه نظام و در مسیر توسعه زائی و توسعه نگری در حرکت است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان مازندران با اشاره به اینکه شیوه مطالبه گری ما باید تغییر کند، افزود: اینکه احداث فلان جاده برون شهری را از اداره راه مطالبه کنیم و یا اینکه شهرداری ناهمواری های آسفالت فلان خیابان را مرمت کند این مطالبه توسعه زائی نیست چون آن مطالبه ای که از دستگاههای مجری می شود همان وظایف ذاتی آنان بوده و در مسیر تحقق آن باید اولویت ها و سلسله مراتبها را نیز باید در نظر گرفت .
وی ادامه داد : در واقع همه پروژه های عمرانی همین گونه است، مثلا در بحث اعتبارات راههای روستائی معمولا بر حسب مسافت ، وسعت و جمعیت مطرح شده وبر همین اساس بودجه اختصاص می یابد . باید بپذیریم که دستگاههای خدمت رسان مثل راه ، آب ، گاز ، برق و مخابرات و سایر دستگاهها به وظایف ذاتی و چارت سازمانی خود واقفند و مطالبه گری در باره وظایف ذاتی دستگاهها نتنها پیش برنده نیست بلکه کاهنده نیز هست .
نظری در ادامه اشاره کرد : ما باید مطالبه گری را فرا تر از وظایف ذاتی دستگاهها مطالبه کنیم ، مطالبه ای که منتج به نتیجه ای مطلوب در راستای توسعه متوازن و همه جانبه گردد .
این مدیر کل اعلام کرد : با توجه به اینکه حوزه ساخت و ساز و به طور کلی عمران و ساختمان، سهم قابل ملاحظه ای در تولید، اشتغال و رونق اقتصادی دارد و اینکه مسکن از یک سو می تواند محرک اقتصادی باشد و از دیگر سو، دغدغه بزرگی درجامعه به ویژه برای اقشار کم درآمد، وجود دارد، لذا تامین مسکن در اولویت سیاست های دولت و زارت راه و شهرسازی قرار گرفته که بطبع ما نیز این رویکرد را در مازندران لحاظ نموده ایم .
مجلس نقش اساسی در ساماندهی و تامین منابع پروژه ها دارد
نظری در پاسخ به سوال خبر نگار ما مبنی بر اینکه نقش نمایندگان مجلس در مسیری که راه و شهرسازی در پیش گرفته چقدر موثر است گفت : بحث مناطق محروم و راه های روستایی یکی از محورهای اساسی راه و شهرسازی بشمار می رود با توجه به گستردگی و نیازهای فراوان و متعددی که در حوزه راه های روستایی وجود دارد با یک ساماندهی و تامین منابعی که توسط مجلس شورای اسلامی در لوایح قانونی پیش بینی می شود، باید بتوانیم این موضوع را به یک رویه متفاوتی تبدیل کنیم. راه روستایی را براساس انتظارات متناسب با منابع تخصیص داده شده ، می توان از رونق بهسازی و نوسازی برخوردار کرد.
این مدیر کل پرتلاش در حوزه راه و شهرسازی مازندران را استانی خاص و موهبتی الهی قلمداد کرد و تشریح کرد : ما بواسطه حضور نمایندگانمان در مجلس باید برنامه ای برای استفاده بهینه از گردشگری دریائی بیابیم. کاری که در تمام دنیا کشورهای برخوردار از دریا چنین برنامه هایی در مسیر جذب توریست و گردشگر انجام می دهند.
ایجاد اتوبوس دریائی ، اسکله تفریحی ، قایق های تندرو و … که جزو ملزومات گردشگری دریائی می باشد . در حوزه جنگل هم باید این طرح ها را نهادینه کنیم البته به فراخور موقعیت جغرافیائی و اجتماعی منطقه . ما باید با کمک نمایندگان توسعه راههای هوائی را بشدت دنبال کنیم . از فضاهای موجود فرودگاهی بهینه استفاده کنیم . شیراز ، اصفهان ، بندر عباس ، کردستان ، همدان هر کجا که فرودگاهی وجود دارد ما باید در استان مازندران با آنها ارتباط هوائی بر قرار کنیم .
نظری با تاکید بر اینکه باید مطالعات وسیعی در حوزه گردشگری داشته باشیم خاطر نشان کرد : ما باید شرایط لازم جهت ورود سرمایه گذار و ماندگاری وی را مهیا کنیم. در نهایت همانطور که گفتم در این حوزه نیازمند مطالعات جامعی هستیم که اگر همین گردشگرانی که در تابستان و بهار و سایر فصول سال وارد مازندران می شوند تمامی شرایط تفریحی و گردشگری برایش مهیا باشد.
وی رفتن به سمت و سوی کسب و کارهای مبتنی بر گردشگری را امری مهم برشمرد و اعلام کرد : زیر ساختهای ارتباطی و نشان دادن جاذبه های مازندران به کشورهای دیگر باید به گونه ای باشد که طرف از آنسوی دنیا با یک کلیک بتواند زوایای مختلف و گستره وسیع جذابیتهای گردشگری ما را در مازندران رصد کند وبعد تصمیم به سفر به این استان را بگیرد .
مدیر کل راه و شهرسازی استان مازندران اعلام کرد :یقین بدانید؛ استفاده بهینه از گردشگری مازندران می تواند هزینه کل کشور راتامین کند. به شرط اینکه ملزومات گردشگری را مدرنیته کنیم. استاندار مازندران اشراف کاملی به مشکلات موجود دارد. نظری در ادامه اظهار کرد :اقدام استانداردرخصوص ایجاد هلدینگ سرمایه گذاری اقدام چشمگیری بود که می تواند توسعه را برای مازندران به ارمغان بیاورد.
وی در مثالی عنوان داشت : در گذشته که ۲۶ استان داشتیم ۲۱ استان گرد هم آمدندو سهم فروختند و پولها را جمع کرده و با عناوینی چون طرح توسعه ای کرمان ،طرح توسعه ای سمنان ،طرح توسعه ای سیستان یا ….به استان هایشان بردند وآنجا به تجهیز زیرساختها پرداختند. اما در همان زمان مازندران یک دفتر مطالعات توسعه نداشتیم،اما بحمد ا… امروز با رویکردی که استاندار توانمند مازندران ایجاد کرده است هم در طرح آمایش سرزمین اتفاقات خوبی درحال وقوع است وهم اینکه نماینده عالی دولت درمازندران اشراف کافی به مشکلات ومعضلات داشته و بخوبی خلاء ها را شناسائی کردند .مطمئنا این اتفاقات نویدبخش این مهم است که در ۱۰ سال آینده مازندران راههای توسعه ای خود را پیدا می کند.
نظری در ادامه اظهار کرد : ما باید نگاهمان و مطالباتمان از همه دوستان مسئول این باشد که رتبه و جایگاه مازندران را در میان ۳۱ استان کشور ارتقاء بدهند و دوم اینکه مازندران را فقط به چشم یک استان نبینند بلکه بعنوان یک قطب ببینند که واقعا به اندازه کشور در حال خدمت دهی است و قطب های کشور بیشتر از ۴ مورد نیست اصفهان ، مشهد ، شیراز و مازندران.
مدیر کل راه مازندران ادامه داد : میزان مسافرت مردم به استانهای کشور را رصد کنید به همین نقطه ای که عرض کردم می رسید طبیعی است که نگاه به این قطب نباید با شاخصه جمعیتی و شاخصه وسعت و مساحت باشد بلکه باید بواسطه کارکردی باشد که استان ارائه می دهد.
نظری اعلام کرد : خب به تناسب ۳ و نیم برابر تردد بیشتر نسبت به استانهای دیگر سه و نیم برابر هم باید اعتبارات استان نسبت به سایر استانها بیشتر باشد . که باز جای دارد از اقدامات استاندار کوشای مازندران بخاطر اقدامات شایسته اش تقدیر کنیم که در حوزه زباله و پسماند توانستند ردیف اعتباری ملی دریافت کنند .
این مدیرکل در خاتمه حضور حسین زادگان از یکی دوسال اخیر در ساختمان سفید استانداری را منشا خیر و برکات دانست و اعلام کرد : در حال حاضر می توان خوشحال و امیدوار بود که در دوسه سال اخیر اقدامات خوبی صورت گرفت ، در بحث رودخانه ها و سیلاب اعتبارات خوبی جذب شد در صورتی که در گذشته چنین منابعی وجود نداشت و مجموع این اقدامات نوید نیکی است که انشا ا… مازندران را به سمت و سوی آینده ای روشن هدایت خواهد کرد و ما باید این مهم را به همگان القا کنیم .
وزیر راه آنچنان پیگیر مطالبات مازندران هستند که گوئی هم استانی خودمان هستند
مدیر کل راه و شهرسازی استان مازندران با اعلام اینکه تمامی پروژه های حوزه راه و شهرسازی برای راحتی و تسهیل امور زندگی مردم بنا شده است اظهار داشت : طرح های متعد در راههای روستائی ، بحث بازآفرینی شهرها ، بافت فرسوده ، حاشیه راهها ، مسکن ملی و … همه و همه برای راحتی و آسایش مردم و بر پایه عدالت گستری تبیین شدهو در این مسیر اداره کل راه و شهرسازی مازندران سعی کرده وظایفش را آنطور که باید به مصه ظهور برساند .
نظری در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر نگاه وزارت خانه بر طرحها و پروژه های مازندران مطرح کرد : پروژه های مازندران همواره با نگاه و درآیت مدیر محترم همراه بوده و هیچگاه خلائی در این خصوص نداشته ایم ، ضمن اینکه شبی نیست که وزیر راه و شهرسازی با من در مورد پیشرفت و توسعه پروژه های استان ارتباط نگیرند .
وی ادامه داد : حقیقتا ما وزیر راه با توجه به ارتباط تنگاتنگی که وجود دارد مثل یک وزیر مازندرانی می پنداریم و این مسله موجب تقویت عملکرد ما در مسیر تحقق پروژه ها می گردد. همچنین در مورد طرح های مطالعاتی جاده ها و راههای مواصلاتی با تدبیر وزیر راه جناب مهندس اسلامی و همیت و همکاری استاندار مازندران جناب حسین زادگان طرحها با ظرافت بررسی و با مهرو عطوفت تائید شده است .